اعتصاب کاری صرافان در هرات؛ آدم‌ربایان در یک سال 9 صراف را ربوده و یک میلیون دالر گرفته‌اند

اعتصاب کاری صرافان در هرات؛ آدم‌ربایان در یک سال ۹ صراف را ربوده و یک میلیون دالر گرفته‌اند

روز شنبه صرافان هرات به‌دلیل ربوده‌شدن دو صراف دست به اعتصاب کاری زدند. مارکیت صرافی‌ها مسدود شده و صرافان خواستار مبارزه جدی با آدم‌ربایی شده‌اند. صرافان هرات می‌گویند که آدم‌ربایان با استفاده از لباس نیروهای امنیتی اقدام به آدم‌ربایی می‌کنند. در آخرین مورد، هفته گذشته یک گروه هفت‌نفری از آدم‌ربایان یک صراف را از ناحیه ۱۲ شهر هرات ربودند. صرافان معترض مدعی‌اند که سه تن از این آدم‌ربایان لباس ارتش و چهار تن دیگر دریشی به شکل کارمندان امنیت ملی به تن داشته‌اند.

اندکی پیش از ربوده‌شدن یک صراف از ناحیه ۱۲ شهر هرات، صراف دیگری نیز در هرات ربوده شده است. تا کنون از سرنوشت دو صراف ربوده‌شده، اطلاعی در دست نیست.

عبدالله عابد، یکی از گواهان رویداد ربوده‌شدن رضا مظفری، از صرافان ربوده‌شده در هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که آدم‌ربایان با لباس نیروهای دولتی در منطقه‌ی موسوم به «قوای چهار زره‌دار» با زور تفنگ او را با خود بردند: «دو موتر دست پاکستان داشتند و به شهرک ماهی‌فروشی به باغچه که ما نشسته بودیم، به بهانه نظارت آمدند و پس از آن دوست من را با خود بردند و ما فکر می‌کردیم که این‌ها کارمند امنیت ملی هستند.»

عبدالله عابد، یکی از صرافان می‌گوید که آدم‌ربایان با لباس نیروهای دولتی جهت نظارت به باغچه‌ آمده بودند و پس از گرفتن میل تفنگ بر صورت‌اش، دوست وی را ربوده‌اند – عکس: اطلاعات روز

«یک میلیون دالر به جیب آدم‌ربایان»

بهاالدین رحیمی، رییس اتحادیه صرافان هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که طی یک‌ سال گذشته ۹ مورد آدم‌ربایی صرافان در هرات به ثبت رسیده است. او می‌افزاید که در حدود یک میلیون دالر صرافان برای آدم‌ربایان پرداخت کرده‌اند و صدها هزار دالر امریکایی نیز سارقان از صرافان هرات سرقت کرده‌اند.

او نیروهای امنیتی را در راستای تأمین امنیت صرافان به بی‌پروایی متهم می‌کند.

رییس اتحادیه صرافان می‌گوید: «چرا مسئولان امنیتی همین قدر کنترل نداشته باشند که افراد غیرمسئول با لباس و وسایل نقلیه‌شان استفاد کند و دست به اختطاف و جرم‌های سنگین در داخل شهر بزنند.» او تداوم آدم‌ربایی را در هرات نگران‌کننده می‌داند.

بهاالدین رحیمی، رییس اتحادیه صرافان هرات می‌گوید که طی یک‌ سال گذشته ۹ مورد آدم‌ربایی صرافان در هرات به ثبت رسیده است – عکس: اطلاعات روز

فرار سرمایه از هرات

هرات به‌عنوان قطب اقتصادی افغانستان مشهور است. گردش پول در هرات زیاد است و بازار صرافی‌های هرات از پرازدحام‌ترین بازار ارز در کشور است.

اتحادیه صرافی‌های هرات می‌گوید آدم‌ربایی و ربوده‌شدن صرافان هرات طی دو دهه گذشته باعث فرار گسترده پول از هرات به خارج کشور شده است. بها‌الدین رحیمی، رییس اتحادیه صرافان هرات می‌گوید که هر نوع بی‌پروایی حکومت در راستای تأمین امنیت صرافان، تبعات بدی در پی خواهد داشت.

صرافی‌های هرات به‌دلیل ربوده‌شدن دو صراف روز شنبه مسدود بوده است و قرار است که این روند ادامه داشته باشد – عکس: اطلاعات روز

غلام‌محمد سروبی، یکی از صرافان هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز هشدار می‌دهد که سرمایه خود را به‌دلیل ناامنی‌ها و آدم‌ربایی‌ها به خارج کشور منتقل می‌کند: «ما از دولت انتظار داریم که از ما حمایت کند و از این بیش‌تر سر ما ظلم نشود. به خدا قسم همه ما سرمایه خود را خرچ می‌کنیم و از این مملکت می‌رویم. در این مملکت آدم‌ربایی و ناامنی است.»

غلام‌محمد سروبی، یکی از صرافان هرات هشدار می‌دهد که سرمایه خود را به‌دلیل ناامنی‌ها و آدم‌ربایی‌ها به خارج از کشور منتقل می‌کند – عکس: اطلاعات روز

وعده‌های میان‌خالی

مسئولان امنیتی هرات که روز شنبه، ۱۰ جوزا به اتحادیه صرافان آمده بودند، از تأمین امنیت آنان اطمینان دادند. اما برای صرافان هرات ظاهرا این وعده‌ها تکراری است. اتحادیه صرافان هرات می‌گوید که بارها مسئولان امنتیی هرات وعده مبارزه جدی با آدم‌‌ربایی با آنان داده‌اند، اما تا کنون کار موثری در این بخش انجام نشده است.

عبیدالله نورزی، فرمانده پولیس هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که به‌زودی عاملان ربوده‌شدن دو صراف را بازداشت خواهند کرد. او می‌افزاید که از آغاز سال جاری تا کنون دو مورد آدم‌ربایی در هرات اتفاق افتاده است و نیروهای امنیتی در بخش متلاشی‌کردن گروه‌های آدم‌ربا تلاش می‌کنند. به گفته‌ی او، آدم‌ربایان از لباس نیروهای امنیت ملی در آدم‌ربایی استفاده کرده‌اند.

«این یکی از راهکاری بوده که آدم‌ربایان به‌کار گرفته‌اند که از لباس امنیت ملی استفاده‌کرده‌اند. ان‌شاالله که به‌دست می‌آوریم و حالا هم همرای اتحادیه صرافان ما مجلس داشتیم. امکاناتی که داریم به خرچ دادیم و در سطح هرات شما شاهد هستید که اختطاف بسیار پایین آمده بود.»

عبیدالله نورزی، فرمانده پولیس هرات می‌گوید که به‌زودی عاملان ربودن دو صراف را بازداشت خواهند کرد – عکس: اطلاعات روز

بارها باشندگان هرات در واکنش به آدم‌ربایی‌ها دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند و حکومت نیز برای خاموش کردن‌شان دست به تغییر و تبدیلی در حوزه‌های امنیتی و در برخی موارد فرماندهان پولیس را برکنار کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *