ارگ عوامل سقوط قندوز را تحقیق و بررسی می‌کند

 اطلاعات روز: رییس جمهور اشرف غنی به‌خاطر بازپس‌گیری شهر قندوز از چنگ طالبان توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغان ابراز خرسندی کرد و آن‌را امتحان موفقانۀ توان‌مندی و ظرفیت قوای مسلح افغانستان خواند.

محمد اشرف غنی در یک کنفرانس خبری در ارگ گفت که در عملیات یاد شده که ساعت ۱۰ شب گذشته آغاز شد و تا چهار صبح ادامه داشت، به سربازان افغان تلفاتی وارد نشده است.

آقای غنی گفت که نیروهای افغان در شش ماه گذشته، در ده تا ۱۳ ولایت درگیر جنگ بودند. او افزود که قوای مسلح افغانستان در این سال آزمایش به مردم افغانستان، به منطقه و جهان ثابت کردند که هم انگیزه، هم اراده و هم ظرفیت دفاع از کشور شان را دارند.

پس از آن‌که شهر قندوز دوباره به تصرف نیروهای افغان در آمد، به گفتۀ رییس جمهور غنی سه کمیسیون – امنیتی، ملکی و تحقیق- ایجاد و به کار در آن ولایت توظیف شده است.

رئیس جمهور غنی بدون اشارۀ مشخص گفت: «افرادی که از طریق واسطه، نفوذ سیاسی و وسیله به کار گماشته شده بودند، بدبختانه کسانی بودند که در ابتدا صحنه را ترک گفتند و فرار کردند.»

رییس جمهور افغانستان گفت که هر آن کسی که در سقوط قندوز غفلت کرده باشد، بر اساس قوانین افغانستان مجازات شده و کسانی‌که ایثارگری و جان‌فشانی کرده اند، مکافات و تقدیر خواهند شد.

سلاح تنها در زیر چتر نظام

شماری از رهبران پیشین جهادی به ویژه فرماندهان ولایت پروان، شماری از جنگ‌جویان وفادار شان را برای اعزام به ولایت قندوز و جنگ بر ضد طالبان بسیج کرده بودند.

رییس جمهور افغانستان ضمن ابراز سپاس از آمادگی این افراد برای دفاع از کشورشان گفت که استعمال سلاح تنها در چوکات نظام امکان پذیر است. او گفت که چنین افراد به ویژه جوانان باید در چارچوب اردو و پولیس ملی منسجم گردند.

رییس جمهور محمد اشرف غنی گفت هرباری که افغانستان در سازمان ملل متحد موقف اصولی می‌گیرد، یک حادثه در داخل افغانستان خلق می‌شود.او گفت «داکتر صاحب عبدالله با عظمت تمام از منافع افغانستان در سازمان ملل متحد دفاع کرد.»

عبدالله عبدالله، رییس اجراییۀ حکومت افغانستان در مجمع عمومی ملل متحد با اشاره به موجودیت پناه‌گاه‌های تندروان به ویژه شبکۀ حقانی در پاکستان، آن کشور را به عدم پای‌بندی به تعهداتش به افغانستان متهم کرد.

آقای غنی در این کنفرانس خبری بار دیگر در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات صلح با مخالفان مسلح گفت که ابتدا باید با پاکستان صلح شود. او گفت تا روزی که پناه‌گاه‌های تندروان در پاکستان وجود دارد، به این مفهوم است که میان دو دولت صلحی وجود ندارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *