دادستانی کل: پرونده‌ی 46 متهم قتل فرخنده را بررسی می‌کنیم

اطلاعات روز: مسئولان دادستانی کل اعلام کردند، 46 تن، به‌شمول 19 مأمور پولیس، در پیوند به قتل فرخنده بازداشت شده‌اند. بصیر عزیزی، سخنگوی این دادستانی دیروز در کابل گفت، وزارت داخله پرونده‌های این افراد را پیش‌از‌ظهر روز شنبه، 8 حمل به دادستانی کل فرستاده است.

او افزود که پرونده‌ی ۱۹ مأمور پولیس توسط بخش نظامی دادستانی کل بررسی خواهد شد. این افراد متهم اند که هنگام رویداد در انجام وظایف‌شان کوتاهی کرده‌اند. سخنگوی دادستانی کل گفت که پرونده‌ی 27 غیرنظامی در پیوند به قتل فرخنده توسط «دادستانی امنیت داخلی و خارجی» بررسی می‌شود.

او افزود، بررسی پرونده‌های این افراد مطابق قانون پیش برده می‌شود و نتایج آن در روزهای آینده با مردم شریک می‌شود. عزیزی در ادامه تأکید کرد، دادستانی بعد از تحقیق و تکمیل این پرونده‌ها، آن را به دادگاه تحویل می‌دهد. حدود دو هفته پیش شماری از افراد خشمگین فرخنده‌ی 27 ساله را در پیش مسجد شاه دوشمشیره‌ی کابل به شکل فجیعی کشتند.

قتل و سوزندان فرخنده اعتراض‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج به دنبال داشت. در حال حاضر، نهادهای حقوق بشری داخلی و خارجی، شهروندان و نهادهای مدنی خواستار مجازات عاملان قتل فرخنده هستند. فرخنده به اتهام سوزاند‌ن نسخه‌های قرآن به قتل رسید؛ اما وزارت‌های داخله و حج و اوقاف این ادعا را رد کرده‌اند.

مقام‌های این وزارت‌ها گفته‌اند، فرخنده بی‌گناه کشته و سوزانده شده است. فیض‌محمد عثمانی، وزیر حج و اوقاف دیروز در پاسخ به نمایندگان مجلس گفت، فرخنده قربانی دعوت و مبارزه با منکرات شده است و سوزاندن قرآن توسط او، دروغ است. او افزود، فرخنده پس از مشاجره با تعویذنویسان گفته بود، اعمال آنان مشروع نیست.