زنگ پایانی جشنواره فیلم مهرگان نواخته شد

اطلاعات روز: دومین جشنواره بین‏ المللی فیلم مهرگان با برپایی مراسم اختتامیه و آیین اهدای جوایز، شامگاه پنجشنبه (16 میزان)، به پایان رسید.

این جشنواره روز یک‏شنبه هفته گذشته با حضور مشاوران دفتر ریاست جمهوری، مقامات وزارت فرهنگ و شماری زیادی از هنرمندان در تالار «مرکز ساینس وزارت معارف»  افتتاح شد.

پس از پنج روز نمایش فیلم‏های جشنواره، برپایی آیین نکوداشت از هنرمندان پیش‏کسوت و برنامه‏ های جانبی دیگر، عصر پنج‏شنبه (16 میزان)، جشنواره فیلم مهرگان با برگزاری آیین خاص اختتامیه و اهدای جوایز برندگان بخش مسابقه ملی به کار خود پایان داد.

در این برنامه، پس از اعلام 27 کاندیدای دریافت جایزه، 11 جایزه به برندگان بخش‏های مختلف اهدا شد و برندگان آن سوار بر «اسب زرین» به خانه‏ های خود رفتند.

برندگان جایزه

اسب زرینِ بهترین تدوین را ادریس صالحی برای تدوین فیلمِ «فصل معکوس» دریافت کرد و اسب زرین بهترین هنرپیشه‌ی زن به بانو لینا علم، برای بازی در فیلم «ناشناخته»، تعلق گرفت.

سعادت بهنام، هنرپیشۀ خوردسال، جایزه بهترین هنرپیشۀ مرد را گرفت و سید شهاب‏الدین احمدیار، تندیس بلورین بهترین فیلم‏نامه را. فیلم «واسکت»؛ اسب زرین بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران برای نویسندگی و کارگردانی را از آن خود کرد.

تندیس بلورین بهترین صدابرداری به جلال حسینی (صدا بردار فیلم «آخرقصه») اختصاص یافت و جایزه بهترین نور پردازی  را حامد رحیمی، برای نور پردازی فیلم «گل»، دریافت کرد.

اسب زرین بهترین تصویر برداری، به ذبیح ‏الله سیفی عسکری، برای کارگردانی فیلم «گل»، رسید و جایزه بهترین کارگردانی به نماینده‌ی غلام رضا جعفری، کارگردان فیلم «قهوه و چای سبز»، تحویل داده شد.

در بخش مسابقه مواد تبلیغاتی نیز، ادریس صالحی لوح یاد بود ساخت بهترین تریلر فیلم را دریافت کرد و احمد ظفر محبی، جایزه بهترین طراح پوستر فیلم را برای طراحی پوستر فیلم «هفتاد ثانیه تا پیروزی» گرفت.

اسب‏های جشنواره در حالی به هنرمندان اهدا شد که هم‌زمان با آن یکی از کافه‏ های نزدیک محل برگزاری جشنواره مورد حمله یک گروه انتحاری قرار گرفت.

در شب افتتاحیه جشنواره فیلم مهرگان، نیز اطراف سفارت روسیه که به محل جشنواره نزدیک است، مورد حمله انتحاری قرار گرفت و شلیک‏ های دوام‌دار گلوله، آرامش لغزان کابل را به هم ریخت.

جشنواره فیلم مهرگان به علت مشکلات امنیتی با 9 ماه تأخیر برگزار شد. قرار بود زمستان سال گذشته در سالن امفی تیاتر؛ مرکز فرهنگی فرانسه، افتتاح شود که دو روز مانده به مراسم افتتاحیه، زمانی که همه چیز آماده بود و مهمانان داخلی و خارجی دعوت شده بودند، سالن یاد شده مورد حمله انتحاری قرار گرفت و ضمن کشته  و زخمی شدن هنرمندان، جشنواره فیلم مهرگان تا اکنون به تعویق افتاد.

علی محمدی کیان، رییس آکادمی هنر و دبیر جشنواره، در روز افتتاحیه جشنواره، سال گذشته را بدترین سال برای سینمای افغانستان توصیف کرد و ابراهیم عارفی، رییس افغان فیلم، با ابراز نگرانی از وضعیت هنرمندان گفت در 9 ماه گذشته 50 فیلم‏ساز، کشور را ترک کرده و دولت افغانستان به جای فرهنگ مداری، فرهنگ ستیزی را در پیش گرفته است.

در دومین جشنواره فیلم مهرگان، 190 اثر در بخش مسابقه ملی، نمایش ویژه، بخش بین‏الملل و مسابقه مواد تبلیغاتی شرکت کرده بودند.

این جشنواره با مدیریت آکادمی هنر و علوم سینمایی و همکاری شرکت تبلیغاتی کابل پِن، روزنامه 8‏صبح، موسسۀ آمو مدیا، ریاست افغان فیلم و تالار مرکز ساینس وزارت معارف از 12 تا 16 میزان برگزار شد. به گفته‌ی برگزار کنندگان این جشنواره، قرار است دوره‏های بعدی جشنواره همه ساله در همین تاریخ برگزار شود.