مردم از افزایش «زباله‌ها» در سطح شهر نگران اند

شفایی

افزایش و انباشته شدن زباله‌ها در خیابان‌های شهر کابل، در این اواخر مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است. بوی تعفن که به دلیل انباشته شدن زباله‌ها در هر گوشه و کنار و به خصوص در خیابان‌ها  حس می‌شود، هر رهگذری را آزار می‌دهد و نارضایتی مردم را از کارکرد شهرداری، بیشتر ساخته است.

مردم می‌گویند که از یک ماه بدین‌سو، شهرداری کابل زباله‌ها را انتقال نداده است و با انباشته شدن زباله‌ها، بوی بد و متعفن آن زندگی را برای مردم دشوار ساخته است. در یک ماه اخیر انباشته شدن بیش از حد زباله‌ها، چه در خیابان‌ها و چه در نزدیکی مناطق مسکونی، به حدی بوده است که مردم به شدت از بی‌مسئولیتی شهرداری در این زمینه انتقاد می‌نمایند. این در حالی است که به باور پزشکان، انباشت زباله‌ها در مناظق مسکونی باعث ابتلای شهروندان به انواع بیماری‌ها می‌گردد و در این میان کودکان آسیب پذیرترین قشر هستند.

با این حال، نگرانی بیشتر مردم از افزایش و انباشت زباله‌ها، شیوع انواع بیماری‌های مختلف است. بی‌توجهی و کم کاری شهرداری کابل در این زمینه، باعث شده است که شهر چهره‌ای زشت و متعفن به خود بگیرد.

اما مسئولان در شهرداری کابل گفته‌اند که به زودی زباله‌ها از شهر کابل در یک حشر عمومی جمع‌آوری و انتقال داده خواهد شد. به گفته این مسئولان چالش‌هایی از جمله تهدیدات شدید امنیتی و رویدادهای ناگوار امنیتی اخیر، میزبانی دو نشست بزرگ منطقه‌ای و جهانی در پایتخت، و همچنان سکتگی در روند اکمال تیل موترهای تنظیف، تعطیلات عید قربان و افزایش بی‌رویه زباله‌های حیوانات ذبح شده، ایجاد اصلاحات در این اداره با نصب سیستم جی‌پی‌اس به موترها و برکناری تعدادی از رانندگان تنظیف از سوی دیگر، از مهم‌ترین عوامل سکتگی در برنامه‌های منظم کارمندان تنظیف بوده اند که منجر به انباشت زباله‌ها در شهر کابل شده است. به باور این مسئولان، همۀ این عوامل باعث شده است تا در جمع‌آوری زباله‌ها کوتاهی صورت بگیرد.

به گفته این مسئولان قرار است که حشر گسترده‌ای با همکاری دیگر نهادها به منظور جمع‌آوری زباله‌های انباشت شده، طی یک هفته صورت بگیرد. اما هفته‌ی که مسئولان وعده داده بودند پایان یافته و زباله‌ها هنوز هم روی جاده‌ها و در نزدیکی خانه‌های مسکونی گسترده‌اند و هر روز بیشتر می‌شود.

افزایش بیش از حد زباله‌ها، نبود سیستم کانالیزیسیون شهری، آلودگی هوا، افزایش معتادین و گداها از مشکلاتی هستند که پایتخت نشینان با آن دست به گریبانند.

هر چند شهر کابل با افزایش روز افزون جمعیت و همچنان تولید بیش از حد زباله در روز روبه‌رو است، اما متاسفانه مسئولان مربوطه در این زمینه هیچ برنامه‌ای مشخص و یا راهکار درستی ندارند. همین امر باعث شده که نه تنها مشکلات مردم کاهش پیدا نکند، بلکه روز به روز به مشکلات آنان افزوده شود. مردم همه روزه شاهد زباله‌هایی هستند که در اطراف خیابان‌ها و حتا پیاده‌روها قرار دارند؛ که معتادین و حیوانات و حتا کودکان در آن میان پرسه می‌زنند.

از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می‌گردد و در دیگر کشورها زباله بازیافت شده و از آن دوباره استفاده می‌گردد. زباله‌های بازیافت شده می‌توانند کمکی به اقتصاد کشور باشد. در زباله‌ها مواد تجدیدپذیر و مفید زیادی مانند شیشه و آلومینیم وجود دارد که قابل بازیافت بوده و از آن به عنوان مواد اولیه، در صنایع بکار برده می‌شود. نبود امکانات فنی و توجه نکردن به این طلای کثیف باعث شده تا از آن استفاده درست صورت نگیرد. از این‌رو تنها شمار معدودی از شرکت‌‌های خصوصی در بخش بازیافت زباله در کابل فعال‌اند. این طلای کثیف به محضی که دور ریخته می‌شود، هزاران دوره ‌گرد و افراد معتاد به آن هجوم می‌آورند. دو سوم زباله‌های مفید شهر کابل توسط همین افراد جمع‌آوری و به بیرون کشور قاچاق می‌شود. در این میان، چیزی که به ریاست تنظیف باقی می‌ماند عمدتا پس‌ مانده‌ای غذایی، مواد اضافی ساختمانی، فضولات حیوانات و گل و لای است. با این ‌همه، کابل یکی از نامنظم‌‌ترین و غیرمعیاری‌ترین سیستم جمع‌آوری زباله را در منطقه دارد. برای جمع‌آوری زباله‌های این شهر، ۱۳۵ هزار زباله‌دانی نیاز است؛ در حالی‌که تنها نزدیک به پنج هزار زباله‌‌دانی در سطح شهر قرار داده شده و نزدیک به هشت هزار محل سرباز نیز برای جمع‌آوری زباله تعیین شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *