گروه طالبان دو شبکه‌ی تلویزیونی را تهدید به حمله کرد

اطلاعات روز: گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای دو شبکه‌ی تلویزیونی خصوصی را تهدید به حمله نظامی کرده و گفته است که خبرنگاران و مسئولان آن‌ها دیگر مصئونیت ندارند.

این اعلامیه که در وب‌سایت طالبان به نشر رسیده، شبکه‌های تلویزیونی «طلوع‌نیوز» و «یک» تهدید به حمله نظامی کرده است.

در اعلامیه‌ی طالبان آمده که: «پس از این هیچ کارمند، گوینده، دفتر، تیم خبری و گزارش‌گر این تلویزیون‌ها مصونیت ندارند.»

این گروه ادعا کرده که پس از تصرف شهر قندوز به دست طالبان، این دو شبکه، اخبار دروغ را در مورد «تجاوز جنسی» افراد وابسته به این گروه بالای دختران خوابگاه دانشگاه قندوز پخش کرده‌اند.

در ادامه اعلامیه آمده که کمیسیون نظامی طالبان به افراد تحت امر خود دستور داده که تمام خبرنگاران و کارکنان این دو شبکه‌ی خبری جزء «اهداف نظامی» هستند و با آن‌ها به عنوان «افراد دشمن» برخورد کنند.

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رسانه‌ها از هشدارهای تروریستان نترسند؛ چون این اولین بار نیست که طالبان رسانه‌ها را تهدید می‌کنند.

این نهاد هم‌چنان افزوده که طالبان هر کسی را که افکار تروریستی نداشته باشد دشمن خود می‌دانند، بناً تمام رسانه‌ها باید با تعهد به اصل آزادی بیان و معیارهای حرفه‌یی هم‌چنان به افشای هویت و جنایت تروریستان ادامه دهند.

تهدید تازه‌ی طالبان مبنی بر حمله نظامی بر این دو شبکه تلویزیون خصوصی افغانستان زمانی صورت می‌گیرد که به گفته‌ی اتحادیه ملی ژورنالیستان، روز شنبه هفته‌ی جاری گروه داعش دفاتر رادیو‌های کلید و صفا را در شهر جلال‌آباد مورد حمله‌ی بمب کارگذاری شده قرار داده است.

این نهاد علت آن را عدم نشر شایعات گروه داعش از سوی این رسانه‌ها دانسته است.

در اعلامیه‌ی این نهاد آمده که گروه داعش از این رسانه‌ها ‌خواسته بود که شایعات آن‌ها را به نشر برسانند، اما این رادیوها از نشر آن خودداری کرده‌ بودند.

هم‌چنان صدیق‌الله توحیدی، رییس دیدبان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) این تهدیدها را رعب‌انگیز و تأسف‌بار خوانده است.

آقای توحید افزوده که: «هر نوع اعمال تهدید علیه رسانه‎ها به عنوان جرایم جنگی تلقی خواهد شد، به این دلیل که رسانه‌ها نهادهای غیرنظامی هستند نه نظامی و جنگی.»

به گفته‌ی اتحادیه ملی ژورنالیستان تهدید طالبان تازه نیست و این گروه پیش از این نیز خبرنگاران را تهدید و در مورد اخیر در ولایت قندوز دفاتر 15 رسانه را آتش زده و هم‌چنان خبرنگاران را خانه به خانه تعقیب کرده‌اند.