اتاق تجارت و صنایع يازده طرح مهم اقتصادى در نشست لندن ارائه می‌شوند

اطلاعات روز: مسئولان اتاق تجارت و صنایع کشور اعلام کردند که در نشست لندن يازده طرح مهم اقتصادى، به‌شمول طرح احیاى «راه لاجورد»، ارائه می‌شوند. عتيق‌الله نصرت، رييس عامل این اتاق دیروز در نشست خبری‌ای در کابل گفت، افغانستان در ١٣ سال گذشته در بخش‌های تجارت و ترانزيت دچار مشکلات بود.

او افزود که برای بهبود وضعیت اقتصادی در کشور، در نشست لندن طرح‌هایی چون رشد سیستم آبیاری سنتی و ارتقاى سیستم آبیاری مدرن، توسعه‌ی سیستم خطوط آهن، توسعه‌ی زیربناهای کمکی، از جمله جاده و برق در مسیر منابع معدنی برای تسهیل روند استخراج و انتقال این مواد، مطرح می‌شوند.

ایجاد یک مرکز در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات به مردم محل با سیستم مجهز الکترونیکی در راستای ثبت، جواز دادن و تجدید جواز، مالیات، پرداخت‌های گمرکی، کاهش قیمت و بلند بردن سطح تهیه‌ی پول به وسیله‌ی گسترش تضمین‌های اعتباری موجود و ترتیب قرضه‌های کوچک از طرح‌های دیگری اند که در نشست لندن مطرح می‌شوند.

نصرت گفت که طرح‌های دیگری چون ایجاد استراتژی برای شهرک‌های صنعتی، تأیید عاجل قانون در زمینه‌ی انرژی برق‌ و قوانین فرعی و یک راهنما در این زمینه، ایجاد یک برنامه برای بالا بردن ساختارها به‌خاطر ٢٠٠ هزار دانش‌آموز و محصل بر اساس نیاز بازار و حمایت از سرمایه‌گذاری، ساخت یک برنامه‌ی ملی و چارچوب قانونی برای همکاری‌های شخصی محلی و ایجاد راه ‌جایگزین ترانزیتی از طریق آسیای مرکزی هم در نشست لندن مطرح می‌شوند.

او در ادامه افزود، براى احياى راه لاجورد به منابع مالى نياز است و به همين دليل، حکومت طرح احياى اين راه را در نشست لندن به عنوان يکى از اولويت‌ها ارائه می‌کند. قرار است نشست لندن به تاريخ ١٢ و ١٣ قوس برگزار شود. براى احياى راه لاجورد، بانک انکشاف آسيایی وعده داده است، ١٣٠ ميليون دالر امريکايى به این پروژه کمک می‌کند.

اما اتاق تجارت و صنایع کشور می‌گوید که این ‌پول برای احیای این راه کافى نيست. در همین حال، خان جان الکوزی می‌گوید، اکنون در کشور از خط آهن استفاده نمى‌شود؛ در حالی ‌که ارزان‌ترين و کوتاه‌ترين راه است. به نقل از پژواک، او افزود که از همین خاطر يکى از اولويت‌هاى دولت، احياى راه لاجورد است.