امریکا: عملیات گسترده علیه شبکه‌ی حقانی آغاز شود

اطلاعات روز: یک عضو شورای امنیت کاخ سفید به‌تازگی گفته است که باید عملیات گسترده علیه شبکه‌ی تروریستی حقانی راه‌اندازی شود. او از دولت پاکستان خواسته است که در قسمت نابودسازی شبکه‌ی تروریستی حقانی جدی اقدام کند و اجازه ندهد این شبکه دوباره منسجم شود.

به باور او، شبکه‌ی حقانی در اثر عملیات نظامی در وزیرستان شمالی پراکنده شده‌اند. این در حالی است که مقام‌های دولتی کشور تأکید دارند، شبکه‌ی حقانی در عملیات وزیرستان شمالی مورد هدف قرار داده نشده و ارتش پاکستان اعضای این شبکه را به مناطق امن انتقال داده‌ است.

شبکه‌ی حقانی تهدید جدی علیه نیروهای امنیتی و نیروهای خارجی در کشور محسوب می‌شود. رویترز به نقل از جفری ایگرز، عضو شورای امنیت قصر سفید گزارش داده است، اعضای شبکه‌ی حقانی در عملیات وزیرستان شمالی پراکنده شده‌اند، بنابراین، پاکستان به آنان اجازه ندهد تا دوباره به مناطق قبلی خود رفته و منسجم شوند.

او از پاکستان خواسته است، عملیات گسترده را علیه شبکه‌ی تروریستی حقانی راه‌اندازی کند. در همین حال، مقام‌های پاکستانی گفته‌اند، این بار در عملیات وزیرستان شمالی تمام گروه‌های شورشی، به‌شمول شبکه‌ی حقانی، را هدف قرار می‌دهد. جلیل عباس جیلانی، سفیر پاکستان در واشنگتن می‌گوید، قبلاً ارتش پاکستان راه‌اندازی عملیات نظامی در وزیرستان شمالی را اعلان کرده بود، این مسئله باعث شد که تمام اعضای شبکه‌ی حقانی از منطقه فرار کنند.

او اما تأکید دارد، در حال حاضر ممکن است شبکه‌ی تروریستی حقانی به برخی مناطق افغانستان پناه برده باشند. بنابراین، عملیات علیه این شبکه باید در این کشور تشدید یابد. با این حال، اکلیل حکیمی، سفیر افغانستان در واشنگتن این اظهارات مقام‌ پاکستانی را به‌شدت رد کرده و می‌‌گوید، براساس گزارش‌های رسیده، شبکه‌ی حقانی در داخل خاک پاکستان است.

به گفته‌ی او، پس از راه‌اندازی عملیات نظامی در وزیرستان شمالی، استخبارات پاکستان اعضای شبکه‌ی تروریستی حقانی را به مناطق امن این کشور انتقال داده‌ است. از سویی هم، جان آلن‌، جنرال متقاعد امریکایی که در رأس نیروهای امریکا و ناتو در کشور ایفای وظیفه کرده می‌گوید، با آن‌که پاکستان فرصت خوبی برای از بین بردن شبکه‌ی حقانی داشت، اما در زمینه اقدامی نکرد.

او تأکید دارد که شبکه‌ی حقانی مسئول کشته و زخمی شدن 500 نیروی خارجی در زمان کاری‌اش بوده است. با این حال، مقام‌های امریکا به پاکستان هشدار داده‌اند، در آینده‌ی نزدیک علیه سرکوب شبکه‌ی تروریستی حقانی اقدام کند و در غیر آن صورت، میلیون‌ها دالر کمک‌های نظامی امریکا را از دست خواهد داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *