اوباما به نامزدان: توافق‌نامه‌ی سیاسی را امضا کنید

اطلاعات روز: باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در تماس تیلفونی با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفته است، چارچوب سیاسی را که قبلاً روی آن به توافق رسیده‌اند، علناً امضا کنند. اوباما می‌گوید، هر‌دو نامزد گفت‌وگوهای‌شان را در مورد جزئیات و عملی ساختن توافق‌نامه‌ی سیاسی ادامه دهند.

رییس جمهور امریکا تأکید کرده است، نامزدان نکات یاد‌شده را به‌زودی عملی کنند، تا مردم افغانستان در مورد روند جاری انتخابات و نتیجه‌ی آن اطمینان حاصل نمایند. او هم‌چنان از نامزدان خواسته است، در این گذار تاریخی و دموکراتیک با روحیه‌ی هم‌کاری در جهت حفظ اتحاد ملی به حرکت خود ادامه دهند.

اوباما می‌گوید، جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا به مشورت خود با هردو نامزد ادامه خواهد داد. او تأکید کرده است که نامزدان در جریان تفتیش آرا وفاق ملی را حفظ کنند. جنجال‌های انتخاباتی پس از اعلام نتایج ابتدایی افزایش یافت. در این نتایج اشرف غنی احمدزی 56.44 درصد آرا و عبدالله عبدلله 43.56 درصد آرا به‌دست آوردند.

عبدالله عبدالله یک روز بعد از اعلام نتایج در میان هزاران هواداش هشدار داد که آرای تقلبی را نمی‌پذیرد و حکومت موازی تشکیل می‌دهد. پس از آن جان کری برای حل جنجال‌های انتخابات وارد کابل شد و دو روز با نامزدان به‌طور مشترک و جداگانه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

او پس از دو روز گفت‌و‌گو در یک نشست خبری مشترک در کابل اعلام کرد، روی تمام تفتیش آرا و ایجاد حکومت وحدت ملی توافق شده است. در حال حاضر روند تفتیش آرا جریان دارد، اما هر‌از‌گاهی اختلافاتی بین ناظران دو طرف رخ می‌دهد. در یک و نیم هفته روند تفتیش آرا به دلیل اختلاف نظرها سه بار متوقف شده است.

براساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، تا کنون 1361 صندوق رای تفتیش شده‌‌اند. در حالی که قرار بود‌ هر روز یک هزار صندوق تفتیش شود. مسئولان کمیسیون انتخابات گفته‌اند، فعلاً حدود 180 تیم آرا را تفتیش می‌کنند و سرعت این روند بعد از عید افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *