ایمل فیضی: وزیر دفاع در نشست ولز، نماینده حکومت کنونی است

اطلاعات روز: ایمل فیضی، سخن‌‌گوی ریاست جمهوری می‌گوید، بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع کشور به نمایندگی از حکومت آینده نه بلکه به نمایندگی از حکومت کنونی در نشست سران ناتو در ولز شرکت می‌‌کند. او گفت، درصورتی که نتایج نهایی انتخابات پیش از نشست ولز مشخص نشود، توافق به این شده که محمدی از حکومت فعلی در این نشست نمایندگی کند.

فیضی به صدای امریکا گفته، امیدواریم نتایج انتخابات پیش از نشست ولز اعلام شود و در این نشست رییس جمهور جدید شرکت کند، تا موقف و سیاست خود را در مورد حضور نیروهای ناتو در کشور بیان کند. او تأکید کرد، قبل از مراسم تحلیف،‌ هر کسی که به نمایندگی از افغانستان در ولز شرکت کند، از حکومت بعدی نمایندگی نمی‌تواند.

فیضی گفت، بسم الله محمدی نیز در نشست ولز موقف حکومت کنونی را در خصوص حضور نیروهای خارجی در کشور بیان می‌کند. قرار است، نشست سران ناتو در ولز به تاریخ 4 و 5 ماه سپتامبر سال روان برگزار شود. سران ناتو در این نشست روی چگونگی ادامه‌ی کمک‌های خارجی  و مأموریت جدید نیروهای بین‌المللی در کشور بحث می‌کنند.

در همین حال، احتمال‌هایی مطرح می‌شود که شاید وزیر دفاع  در نشست ولز به نمایندگی از افغانستان، پیمان‌های امنیتی با ناتو و امریکا را امضا کند. اما ایمل فیضی، سخن‌گوی ریاست جمهوری در این مورد گفت، پیمان‌های امنیتی با امریکا و ناتو باید از سوی رییس جمهور جدید امضا شود و به محمدی در این مورد صلاحیت داده نشده است.

حامد کرزی این پیمان‌ها را امضا نکرد، اما هر دو نامزد دور دوم انتخابات گفته اند، در صورتی پیروزی در انتخابات، پیمان امنیتی با امریکا و ناتو را امضا خواهند کرد. ناتو انتظار داشت، رییس جمهوری جدید در نشست ولز اشتراک و در مورد امضای پیمان امنیتی با امریکا و ناتو تعهد نماید.

دیوید کامرون، نخست وزیر برتیانیا پیش‌تر در تماس تلیفونی از عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی خواسته بود، در نشست ولز اشتراک کنند. اما تیم اصلاحات و هم‌گرایی می‌گوید، عبدالله به دلیل مصروفیت داخلی در این نشست شرکت نخواهد کرد. از سویی هم، تیم تحول و تداوم گفته، هنوز در این مورد تصمیم نهایی نگرفته است.

حال وقت کودتا نیست

جنجال‌های انتخاباتی هنوز ادامه دارد و روشن نیست چه زمانی نتایج انتخابات اعلام می‌شود. در چندروز اخیر برخی از رسانه‌های غربی گزارش داده‌اند، پس از اعلام نتایج انتخابات، احتمال تشکیل حکومت موقت، یا موازی از سوی نامزد بازنده در کشور وجود دارد، اما سخن‌گوی ریاست جمهوری این گزارش‌ها را بی‌اساس خواند.

او تأکید کرد، وقت کودتا، تشکیل حکومت موازی و حکومت موقت در کشور گذشته و اقدام به چنین کارها نخواهد شد. از سویی هم فیضی گفت، حامد کرزی تا اعلام نتایج نهایی انتخابات و برگزاری مراسم تحلیف، ارگ را ترک نخواهد کرد. رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دو روز پیش گفت، اگر کرزی امروز ارگ را ترک کند، زمینه کودتا فراهم می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *