تحقیق تازه: بازماندگان قربانیان ارتش از گرفتن حقوق تقاعدی محروم شده‌اند

اطلاعات روز: مؤسسه‌ی «مطالعات بنیادین و جامعه‌ی باز» در مورد مشکلات بازماندگان قربانیان ارتش در خصوص گرفتن حقوق تقاعدی دیروز نتیجه‌ی تحقیقی را به نشر رساند که بر‌اساس آن، شمار‌ زیادی از بازماندگان سربازان کشته شده به دلیل مشکلات زیاد از گرفتن حقوق تقاعدی و سایر امتیازها صرف نظر کرده‌اند.

احمد رضا صادقی، مسئول این نهاد دیروز در ‌نشستی در کابل گفت، گرفتن معاش تقاعدی بسیار زمان‌گیر است و به گفته‌ی او، بازماندگان قربانیان ارتش برای دریافت آن باید از یک تا چهار ماه بدوند. صادقی گفت، وزارت دفاع زمانی تقاعد و امتیازات قربانیان نیروهای امنیتی را می‌دهد که خانواده‌های آنان از محل سرباز کشته شده، تأیید بیاورند.

او افزود، رفتن خانواده‌ها به مناطق ناامن ممکن نیست و بنابراین، شمار‌ زیادی از بازماندگان قربانیان ارتش از گرفتن تقاعد محروم شده‌اند. اما وزارت دفاع ملی کشور این اظهارات را رد کرده و می‌گوید، تمام امتیازهای قانونی به خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان نیروهای امنیتی داده می‌شوند.

دولت وزیری، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی کشور می‌گوید، در صورتی که بازماندگان قربانیان ارتش وثیقه‌ی شرعی داشته باشند و نشان دهند که ورثه‌ی قربانی ‌اند، این وزارت حقوق آنان را می پردازد. به گفته‌ی او، این حقوق از آخرین معاشی که سرباز یا افسر کشته شده داشته است، داده می‌شود.

او اطمینان داده که هیچ نوع مشکلی در پرداخت حقوق شهدا یا وارثان شهدا وجود ندارد. در قانون آمده است، سربازانی که در جنگ کشته می‌شوند، صد درصد آخرین معاش‌شان برای بازماندگان‌شان داده شود. براساس تحقیق مؤسسه‌ی «مطالعات بنیادین و جامعه‌ی باز»، در 13 سال اخیر 13729 تن از نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

این تحقیق نشان می‌دهد، در برخی موارد کودکان سربازان کشته شده، به دلیل مشکلات و عدم رسیدگی وزارت دفاع به مشکلات آنان، ناچار شده تا دست از تعلیم و تحصیل بکشند و برای تأمین معیشت خانواده‌های‌شان کار کنند. عدم حمایت صحی از بازماندگان قربانیان ارتش از مشکلات دیگر در این تحقیق عنوان شده است.

در همین حال، صادقی گفت که بسیاری از بازماندگان قربانیان ارتش از امراض خطرناک، به‌شمول تکلیف روانی رنج می‌برند، اما برنامه‌‌ای برای تداوی آنان وجود ندارد. او افزود، بسیاری از بازماندگان قربانیان ارتش دچار بعضی از امراض بسیار خطرناک، از جمله قلبی، روحی و روانی اند.

صادقی گفت، درمان این امراض نیاز به هزینه‌ی بسیار هنگفت دارد و وزارت دفاع باید در زمینه توجه کند. او در بخش دیگری از سخنانش افزود، بر اساس قانون، امتیاز‌ سرپناه برای بازماندگان قربانیان ارتش در نظر گرفته شده است، اما آنان هنوز از این امتیازها برخوردار نشده‌اند. صادقی گفت، شاید بازماندگان قربانیان از این امتیازها خبر ندارند یا هم به دلیل موانع زیاد و کارشکنی‌ها، از گرفتن زمین و آپارتمان صرف نظر کرده‌‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *