تیم اصلاحات و هم‌گرایی: اگر خواست‌های ما پذیرفته نشود، روند انتخابات را ترک می‌کنیم

اطلاعات روز: تیم اصلاحات و هم‌گرایی هشدار داد، اگر خواست‌های این تیم در مورد چگونگی بررسی و ابطال آرا تا اول صبح امروز برآورده نشود، انتخابات را دوباره تحریم می‌کند و نتایج آن را نمی‌پذیرد. به گفته‌ی آنان، سازمان ملل و کمیسیون انتخابات در همه‌ی مراحل بررسی و ابطال آرا، خواسته‌های مشروع شان را درنظر نگرفته‌اند.

فضل‌احمد معنوی، مسئول تیم فنی ستاد انتخاباتی عبدالله دیروز در یک نشست خبری در مقر کمیسیون مستقل انتخابات گفت، تیم اصلاحات و هم‌گرایی بخاطر انتظار زیاد مردم و مشروعیت حکومت آینده در تلاش بود، تا روند تفتیش و ابطال آرا مختل نشود اما حالا دیده شد که خواست‌های ما در روند ابطال آرا در نظر گرفته نشده است.

او گفت، برای ابطال آرا پنج معیار را به سازمان ملل و کمیسیون انتخابات پیش‌نهاد کرده بود، اما آنان هیچ توجهی به این معیارها نکردند؛ از سویی هم، پیش‌نهاد ما در خصوص طرز‌العمل بررسی آرا نیز مدنظر گرفته نشده است: سازمان ملل تنها به پیش‌نهادهای ما گوش داده؛ آن‌ها را عملی نکرده و به این نتیجه رسیدیم چنین عکس‌العمل‌ها جایی را نمی‌گیرد.

معنوی گفت، اگر خواست‌های مشروع تیم اصلاحات و هم‌‌گرایی پذیرفته شد، کار خود را در روند انتخابات ادامه می‌دهیم و در غیر آن‌صورت، به این روند ادامه نخواهیم داد. او هشدار داد، در صورتی که تیم اصلاحات و هم‌گرایی روند انتخابات را ترک کند، مسئولیت تمام پیامدهای آن به کسانی بر می‌گرد که در چند هفته گذشته آنان فریب داده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات به روز دوشنبه‌ی هفته‌ی روان مرحله‌ی ابطال آرا را آغاز کرد و در نخستین نشست، آرای ۷۲ محل را باطل اعلام کرد. اما هر دو ستاد انتخاباتی با چگونگی ابطال آرا مخالفت نشان داد و گفت، این روند دور از نظر نمایندگان آن‌ها صورت گرفته است.

ستاد عبدالله می‌گوید، روند بررسی آرا فنی انجام نشده و این روند زیر یک هدف سیاسی دنبال شده است. اما  نورمحمد نور، سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به این اظهارات گفته، تمام روند بازرسی آرا مطابق چک لست و کارشیوه ابطال آرا که از سوی ملل متحد پیش‌نهاد شده و دو نامزد نیز آن را پذیرفته‌اند، پیش می‌رود. نور گفت، بر اساس چنین معیارها، نامزدان باید نتایج برآمده از تفتیش آرا را بپذیرند.

تاکنون آرای حدود ۷۰ درصد صندوق‌ها بررسی شده و بررسی ویژه ۶۰۰۰ صندوق نیز ادامه دارد. با این حال،‌ کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، نشست‌های ابطال آرا را ادامه می‌دهد و امیدوار است نتایج آن به تاریخ 11 سنبله اعلام شود.

در حال حاضر مذاکرات نامزدان روی تشکیل حکومت وحدت ملی جریان دارد، اما هنوز به توافق نهایی دست نیافته اند. دو نامزد هم‌چنان راجع به برگزاری مراسم تحلیف با حامد کرزی نشست‌هایی داشته اند. حامد کرزی، تاریخ مراسم تحلیف رییس جمهور جدید را به تاریخ 11 ماه روان اعلام کرده‌ و گفته، این موعد دیگر قابل تمدید نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *