رییس جمهور: نواقص دادستانی در مورد قضیه فرخنده بررسی می‌شود

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی در نشستی با گروه دادخواهی حل عادلانه قضیه فرخنده دیدار کرد و گفت که که نواقص دادستانی در ابعاد مختلف قضیه قتل فرخنده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود که سه روز قبل در دیدار با خانواده فرخنده تعهد کرده تا زمینه‌ی عدالت در این راستا تأمین شود.

اشرف غنی در این دیدار گفت: «قضیه قتل فرخنده در محکمه استیناف تکمیل نشده و از صد صفحه که نوشتن آن در ارتباط این قضیه ضرور می‌باشد، ۷۰ صفحه نوشته شده است.»

این اظهارات رییس جمهور درحالی مطرح شد که هفته‌ی گذشته دادگاه استیناف کابل حکم چهار متهم پرونده قتل فرخنده را از اعدام به حبس کاهش داد. این مسئله در چند روز گذشته اعتراض‌های شدید نهادهای مدنی و حقوقی بشری را در کشور به دنبال داشته است.

با این حال اشرف غنی گفت که من بر اساس قانون در فیصله‌های محاکم مداخله کرده نمی‌توانم.

اما عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی او گفته است که در قضیه فرخنده بعضی خلاهای موجود در محکمه ابتدایی، در محکمه استیناف رفع شده است.

او افزود شواهدی که در مورد این قضیه وجود دارد، تنها ویدیو و تصاویر ثبت شده از تیلفون‌های کمره دار می‌باشند. به گفته‌ی او، پیچیدگی وضعیت حقوقی این قضیه، کار محاکم را با مشکلات مواجه ساخته و این مسئله ابهام را در کیفیت قضیه به وجود آورده است: «نواقص موجود در قانون جزای افغانستان ایجاب می‌کند که این قضیه در روشنایی فقه حنفی مورد بررسی قرار گیرد.»

در همین حال گروه دادخواهی حل عادلانه قضیه فرخنده می‌گوید که تلاش‌های صورت می‌گیرد تا به این قضیه بعد سنتی و سیاسی داده شود.

به گفته آنان، قاتل اصلی فرخنده باید گرفتار شود و کسانی‌که در این حادثه دخیل اند و تا حال دستگیر نشده اند، هر چه زودتر بازداشت شوند.

در اخیر این دیدار رییس جمهور غنی گفت که بحث اصلی تأمین عدالت است و برای تامین عدالت به گفتمان سراسری نیاز است. او افزود که مردم افغانستان باید از عدالت محروم نشوند و به همین دلیل ما باید به قضیه فرخنده بعد ملی بدهیم.

اشرف غنی در ادامه بر خلاهای قانون جزای افغانستان اشاره کرد و گفت که برای رفع خلا‌های موجود در قانون جزای افغانستان و تعدیلات لازم در آن، اقدامات را روی دست خواهد گرفت.

هم‌چنان رییس جمهور از جامعه مدنی خواست که در کار تحقیق قضیه فرخنده حوصله داشته باشد تا این‌که عدالت به محکمه‌ی صحرایی تبدیل نگردد و تفکیک میان عدالت طالبانی و حکم قانون اساسی بوجود آید.

فرخنده دختر 27 ساله در (28 حوت) سال گذشته به اتهام سوختاندن قرآن کریم از سوی افراد خشمگین در مسجد شاه دو شمشیره و در نزدیکی مقر فرماندهی حوزه‌ی دوم امنیتی پولیس کابل به ضرب مشت و لکد به قتل رسید و بعد جسدش به آتش کشیده شد. این قتل اعتراض‌های گسترده را در داخل و خارج کشور به دنبال داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *