سالارزی: برای زنان چند معینیت‌ و سفارت‌خانه‌ در نظر گرفته‌ایم

اطلاعات روز: نظیف‌الله سالارزی، سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به نگرانی نهادهای مدنی مبنی بر عدم حضور زنان در کابینه، گفت که رییس جمهور یک سهم قابل ملاحظه‌ را برای زنان در کابینه‌ی جدید اختصاص می‌دهد. او به صدای امریکا گفت، اشرف غنی علاوه بر کرسی‌ها در کابینه‌ی جدید، پست معینیت‌ها، سفارت‌خانه‌ها و ولایت‌ها را برای زنان در نظر دارد.

نهادهای مدنی و شماری از فعالان حقوق زن به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در کابل، از اشرف غنی و عبدالله خواستند که به تعهدات‌شان در خصوص حقوق زنان وفا کنند. آنان گفتند، پس از پایان رخصتی نمایندگان مجلس، حکومت جدید حد‌اقل چهار نامزدوزیر زن را برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

رییس جمهور قبل از معرفی کابینه گفته بود که در کابینه‌ی جدید چهار نامزدوزیر زن معرفی می‌شوند؛ اما پس از 105 روز تأخیر در معرفی کابینه، سه نامزدوزیر زن معرفی شدند. سپس آی‌سلطان خیری، نامزد‌وزیر اطلاعات و فرهنگ به دلیل تابعیت دوگانه و نجیبه ایوبی، نامزدوزیر امور زنان به خاطر نداشتن سند لیسانس‌، پیش از مرحله‌ی رای‌دهی‌ رد شدند.

به جای نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ، نامزد‌وزیر مرد معرفی شده است. خاطره افغان، نامزدوزیر تحصیلات عالی، تنها زنی بود که برنامه‌های کاری‌ا‌ش را در مجلس نمایندگان ارائه کرد و در رای‌گیری روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته‌ی مجلس‌ شامل بود. ولی او در این رای‌گیری از سوی مجلس رای اعتماد نگرفت.

با این حال، اورزلا بارکزی، عضو جامعه‌ی مدنی می‌گوید، رییس جمهور باید به جای نامزدوزیران زن رد‌ شده، زنان دیگر را معرفی می‌‌کرد‌. او افزود که معرفی نامزدوزیر مرد به جای زن، جفا در حق زنان است. شمار‌ دیگری از فعالان حقوق زن می‌گویند که نبود زنان در کابینه برای نهادهای زنان نگرانی ایجاد کرده و این نگرانی نادیده گرفته نشود.

حمیرا ثاقب، رییس کمیته‌ی مشارکت زنان به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته گفت، مشارکت زنان در انتخابات ۳۶ درصد بود و حال زنان باید بازده مشارکت خود را در آیینه‌ی کابینه ببینند. پس از رد ده نامزدوزیر از سوی مجلس، ریاست جمهوری اعلام کرد که نامزدوزیران جدید به مجلس معرفی می‌شوند. حال نمایندگان مجلس برای 45 روز به رخصتی زمستانی رفته و دیده شود رییس جمهور تا برگشت آنان، به خواست‌های نهادهای جامعه‌ی مدنی توجه خواهد کرد یا خیر.

گفتنی است که رد ده نامزدوزیر به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته از سوی مجلس انتقادهای زیادی را به دنبال داشت. هیچ یکی از نامزدوزیران مربوط به قوم هزاره و ازبک رای اعتماد دریافت نکردند. شماری از نمایندگان مجلس در دو روز گذشته در برنامه‌های تلویزیونی، رد شماری از نامزدوزیران شایسته را قومی عنوان کرده‌اند.

مجلس در رای‌گیری هفته‌ی گذشته‌ به نامزدان وزارت‌های تجارت و صنایح، فواید عامه، مخابرات، ترانسپورت، اقتصاد، دفاع، سرحدات و قبایل، انرژی و آب، تحصیلات عالی و معارف رای اعتماد نداد؛ اما نامزدان وزارت‌های داخله، خارجه، معادن، احیا و انکشاف دهات، حج و اوقاف، مالیه، صحت عامه و مهاجران و عودت کنندگان از این مجلس رای اعتماد دریافت کردند.