سلطانی: عواید گمرک نیمروز افزایش یافته است

اطلاعات روز: ویس سلطانی، رییس گمرک نیمروز می‌گوید که عواید گمرک این ولایت در نیمه‌ی سال مالی جاری به بیش از 5 میلیارد و 517 میلیون افغانی رسیده است. به گفته‌ی او، این رقم از آغاز سال مالى (جدى ١٣٩٢) تا پايان جوزاى سال 1393 به‌دست آمده و نسبت به سال گذشته يک ميليارد افغانى افزايش را نشان می‌دهد.

او به پژواک گفته است، نصب سيستم کمپيوترى اسيکودا در رياست گمرک و علاقه‌مندى تاجران براى انتقال اموال تجارتى از طريق نيمروز به ولايت‌های دیگر عواید گمرک در نیمروز را افزایش داده است. سلطانى می‌گوید، پنجاه درصد اموال وارد گمرک و محصول شده در نیمروز را اجناس ايرانى تشکیل می‌دهند.

این اجناس شامل نفت، کود کيمياوى، گچ، سمنت، آهن گادر، مواد خوراکه، لبنيات و پودر لباس‌شويى اند. به گفته‌ی او، پنجاه درصد اموال و اجناس ديگر در نیمروز را پرزه‌جات موتر، وسايل الکترونيکى و رخت تشکیل می‌دهند. این اجناس از کشورهای اروپايى و چین وارد این ولایت می‌شوند.

سلطانی تأکید دارد، هنوز ترازوى بلند توناژ در نیمروز نصب نشده و اموال تاجران براساس تعرفه‌ی گمرکى محصول می‌شود. به گفته‌ی او، اگر ترازوی بلند توناژ در این ولایت نصب شود، اموال دقيق و با سرعت بيش‌تر وزن شده و عوايد گمرکی در این ولایت نيز بلند می‌رود.

سلطانی می‌گوید، در شش ماه آینده کار ساخت یک پارکينگ وسايط اموال تجارتى در مساحت ١٥ جريب زمين تکمیل می‌شود. او هم‌چنان می‌گوید، در یک‌ماه آینده کار ساخت دو هنگر به هزينه‌ی ٦٥ ميليون افغانى از بودجه‌ی وزارت ماليه در این ولایت تکمیل و افتتاح می‌شود. این هنگرها به منظور نگه‌دارى اموال تاجران ساخته می‌شوند.

در همین حال، شماری از تاجران می‌گویند، با تعمیر این هنگرها اموال‌شان بهتر نگه‌ دارى خواهد شد. نيمروز‌ از طريق پل ابريشم با ايران سرحد دارد و اموال تجارتى از بندر عباس وارد این ولایت می‌شود. تاجران گفته‌اند، اين پل نسبت به بندر اسلام قلعه ٦٠٠ کيلومتر نزديک است و انتقال اموال براى آنان ارزان‌تر تمام می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *