عبدالله: فعال شدن بند سلما تأثیر مهم در اقتصاد و زندگی مردم خواهد گذاشت

اطلاعات روز: بعد از آغاز آب‌گیری در بند سلما، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت می‌گوید که با فعال شدن اين بند در زراعت و تهيه انرژى در هرات و حوزه جنوب غرب کشور، تغيير مثبت به وجود آمده و تأثير مهم بر وضعيت اقتصادى و زندگى مردم  خواهد داشت.

دو روز پیش مقام‌های محلی و قنسولگری هند در هرات خبر دادند که آب‌گیری در این بند آغاز شده است.

عبدالله روز گذشته در نشست شوراى وزيران، با ابراز خرسندى از آغاز آب‌گيرى بند سلما گفت که اين يک پروژه ملى است که با فعال شدن آن تغییر مثبت به جود خواهد آمد.

او افزود که با فعال سازى این بند، قيمت برق به مردم هرات و ولایت‌های هم‌جوار کاهش ‌می‌يابد که این يکى از تقاضاهاى مردم نيز بوده است.

هم‌چنان علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب کشور می‌گوید که زندگی مردم در غرب کشور با فعالیت بند سلما تغییر خواهد کرد. او افزود که این تغییرات پس از دوازده ماه و پر شدن کامل کاسه این بند از آب، شروع خواهد شد.

آقای عثمانی گفت فعال شدن سه توربین این بند، وابستگی کشور را به انرژی برق در غرب افغانستان کاهش می‌دهد و هزاران جریب زمین آب‌یاری می‌شود و صدها شغل جدید ایجاد خواهد شد.

وزير انرژی و آب، احداث اين بند را ضمن بلند بُردن سطح اقتصاد کشاورزان، براى وابستگی به محصولات کشاورزی، ايجاد شغل، عدم گرایش جوانان به مواد مخدر و از بين رفتن فقر مؤثر دانسته، از سکتور خصوصی خواست که در زمين‌های کشاورزی سرمايه گذاری نمايند.

بند سلما در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات موقیت دارد که به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر از کمک‌های هند ساخته شده است و ظرفیت تولید ۴۲ میگاوات برق را دارد.

هم‌چنان این بند 20 کیلومتر طول و 7,3 کیلومتر عرض دارد که گنجایش ذخیره کردن640 میلیون متر مکعب آب را دارا است.

این بند از مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور است که در زمان حکومت محمد داوود خان آغاز گردید و در پی مشکلات داخلی در سال 1357 کار ساخت آن متوقف گردید. کارساخت مرحله‌ی دوم این بند درسال ۲۰۰۴ به کمک مالی و تخنیکی کشور هند شروع شد که روز یک شنبه عملاً آب‌گیری در این بند آغاز شد.

اين بند در حال آب‌گيری است و پر شدن کامل این ذخیره ۹ تا ۱۲ ماه را در بر خواهد گرفت و بعد آن توربين‌ها فعال خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *