مجلس سنا در اعتراض به اوضاع بد امنیتی یک روز تعطیل شد

اطلاعات روز: اعضای مجلس سنا روز گذشته در اعتراض به اوضاع خراب امنیتی و کم توجهی مسئولان به افزایش ناامنی‌ها دروازه مجلس سنا را بست و مجلس را برای یک روز تعطیل کرد.

فضل هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا روز گذشته در آغاز نشست عمومی مجلس با اشاره به حادثه‌ی اخیر در جلریز گفت: «جلریز به شهر کابل بسیار نزدیک است. درگیری هم دو یا سه ساعت نبود. ۴۸ ساعت درگیری دوام یافت؛ اما هیچ کمکی به سربازان نرسید و در نتیجه همه‌ی آنها کشته شدند. مطمئناً این یک دسیسه بوده.»

محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا نیز گفت: «در این مورد باید تحقیق همه جانبه صورت گیرد؛ غفلت روشن است و کسانی که مرتکب غفلت شده اند باید محاکمه شوند.»

‌هم‌چنان قیس وکیلی عضو دیگر مجلس سنا گفت: «حادثه‌ی جلریز باید جدا بررسی شود، از وزیر داخله گرفته تا مقام‌های وزارت دفاع، غفلت کرده اند، در ۴۸ ساعت مقاومت هیچ کمکی به نیروهای امنیتی انجام نداده‌اند.»

حاثه‌ی جلریز که شب جمعه هفته گذشته اتفاق افتاد، شورشیان طالب بر پاسگاه‌های پولیس محلی حمله کردند که در آن بیش از 22 تن پولیس محلی کشته که برخی شان سر بریده شده بودند. 12 پاسگاه پولیس محلی در این حمله سقوط داده شد و تعداد از این پاسگاه‌ها به آتش کشیده شدند.

اما منابع محلی گفته‌ اند که شمار کشته شدگان، بیش از سی سرباز هستند.

گفته می‌شود که برخی از سربازان به دلیل این‌که طالبان آنها را سوزانده یا مثله کرده‌اند، قابل شناسایی نیستند.

با این که ولسوالی جلریز در 60 کیلو متری شهر کابل پایتخت کشور قرار دارد، اما در جریان درگیری که بیش از 30 ساعت دوام کرد، هیچ کمکی به این سربازان رسانده نشد.

با این حال رییس مجلس سنا با انتقاد از بی‌توجهی حکومت در برابر سربازان گیر مانده در جنگ جلریز، گفت که در این اواخر بی‌توجهی مقامات امنیتی در ولایت‌های مختلف دیده شده و آن‌ها حتا حاضر نمی‌شوند برای پاسخ‌گویی در مجلس حاضر شوند.

او اعلام کرد که در اعتراض به “افزایش ناامنی‌ها و بی‌تفاوتی مقام‌ها امنیتی”، مجلس سنا برای یک روز تعطیل می‌شود.

از سوی هم آقای مسلم‌یار گفت: «اگر حکومت به اعتراضات ما توجهی نکند، در جلسه عمومی آینده مجلس سنا تصمیم می‌گیریم که وجود ما هیچ فایده‌ای دارد یا نه؟»

اعضای مجلس گفتند که چندین بار مقام‌های ارشد امنیتی را برای پاسخ‌گویی به مجلس فراخوانده‌اند؛ اما حرف و تصمیم‌های آن‌ها از سوی حکومت جدی گرفته نشده است.

این نخستین بار است که اعضای مجلس سنا به رسم اعتراض دروازه این مجلس را بسته اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *