معترضان: عاملان کشتار چهار دهه محاکمه شوند

اطلاعات روز: صدها تن از شهروندان کابل‌ صبح دیروز (جمعه) در یک گردهمایی اعتراضی در مقابل قصر دارالامان، هفتم و هشتم ثور را روزهای سیاه در تاریخ افغانستان خوانده و خواهان محاکمه‌ی عاملان کشتار افراد ملکی در چهار دهه‌ی گذشته شدند.

هم‌چنان آنان از جامعه‌ی جهانی خواستند تا زمینه‌ی به دادگاه‌کشاندن کسانی را که در کشتار مردم افغانستان دست داشته‌اند، فراهم کنند. به گفته‌ی آنان، افرادی از حکومت کمونیستی، مجاهدین و طالبان که دست‌شان به خون مردم ملکی آغوشته است، باید به دادگاه کشانده شوند.

در روز هفتم ثور سال 1357 اعضای گروه‌های چپ وابسته به اتحاد‌ شوروی سابق، در یک کودتای خونین، حکومت محمد داوودخان را سقوط داده و زمینه‌ساز جنگ‌های داخلی گردید. اما چهارده سال بعد، در هشتم ثور 1371، گروه‌های مجاهدین‌ دولت نجیب را از بین بردند. در دوران حکومت کمونیستی، مجاهدین و طالبان، افغانستان شاهد جنگ‌های خانمان‌سوز بود‌ و میلیون‌ها نفر در این سال‌ها کشته شدند.

معترضان با حمل عکس‌های عاملان این کشتار که روی آن‌ها خط چلیپا کشیده بودند، حکومت فعلی را متهم کرد که با خودداری از محاکمه‌ی این افراد، عدالت را قربانی می‌کند. معترضان در این گردهمایی که از سوی حزب هم‌بستگی افغانستان راه‌اندازی شده بود، بر ضد گروه داعش، طالبان، کشورهای پاکستان، ایران، امریکا، عربستان، ترکیه و قطر که در امور افغانستان مداخله می‌کنند‌ نیز شعار دادند.

پیش از این نیز نهادهای مدافع حقوق بشر‌ در کابل با به راه انداختن همایش‌های اعتراضی، خواهان محاکمه‌ی افرادی شدند که ناقضان حقوق بشر خوانده می‌شوند. این در حالی‌ست که از سوی مراجع رسمی، کم‌تر به این خواست‌ها توجه شده است.

معترضان در این همایش گفتند، با آن‌که مردم افغانستان عاملان خشونت و کشتار مردم را می‌شناسند؛ اما تا هنوز عدالت در حق آن‌ها اجرا نشده‌ است.