وزارت مالیه: با کسر بودجه مواجه شدیم

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت مالیه‌ی کشور می‌گویند، حکومت در حال حاضر با کسر بودجه مواجه شده و برای رفع آن، به صورت فوری به 537 میلیون دالر امریکایی نیاز است. عبدالقادر جیلانی، سخن‌گوی این وزارت روز گذشته به رسانه‌ها گفت، حکومت از جامعه جهانی و امریکا خواسته، این مقدار پول را به دولت افغانستان کمک کنند.

جیلانی ابراز امیدواری کرد که این کمک هر چه زودتر در اختیار دولت قرار گیرد تا به گفته‌ی او مصارف دولت به حالت عادی برگردد.  با این حال سخن‌گوی وزارت مالیه‌ی کشور هشدار داد و گفت، هرچند دولت توانایی پرداخت معاش‌های کارمندان دولتی را تا چند ماه آینده دارد؛ ولی اگر این مقدار پول به موقع نرسد، ممکن است دولت با چالش‌های مالی مواجه شود.

او از ادامه‌ی جنجالی‌های انتخاباتی ابراز نگرانی کرد و گفت، این جنجال‌ها، 25 درصد درآمدهای داخلی کشور را کاهش داده است. سخن‌گوی وزارت مالیه افزود، نتایج نهایی دور دوم انتخابات باید به زودی اعلام شود تا اعتماد سرمایه‌گذاران دوباره جلب و فعالیت‌های اقتصادی در کشور رونق گیرد.

مقام‌های وزارت مالیه همواره تأکید کرده‌اند که بحران انتخابات کسر بودجه‌ی کشور را بیش‌تر کرده است. چندی پیش عمر زاخیلوال، وزیر مالیه کشور به بی‌بی‌سی گفته بود، طولانی شدن روند انتخابات، بیش از ۵ میلیارد دالر به اقتصاد کشور صدمه زده و در حدود ۶ میلیارد دالر سرمایه شخصی مردم نیز از کشور خارج شده است.

مجموع بودجه عادی و توسعه‌ای مورد نیاز وزارت‌ها و نهادهای دولت درسال جاری مالی ۷.۹ میلیارد دالر اعلام شده بود. از این مقدار ۲.۳ میلیارد دالر از منابع داخلی و ۵.۱ میلیارد دالر از کمک‌های منابع خارجی باید تامین می‌شد. گفتنی است، مشکل کسر بودجه، در اول سال مالی وجود داشت، اما بحران انتخابات آن را بیش‌تر کرده است.

سخن‌گوی وزارت مالیه‌ی در این مورد گفت، مشکل کسر بودجه در تمام سال جاری وجود داشت، ولی ما با صرفه‌جویی در مصارف؛ چون سوخت موترهای دولتی، خرید تجهیزات اداری و به تعویق انداختن سفرهای خارجی و کاهش معاش‌ مقام‌های بلند رتبه‌ی دولتی، تاحدی آن را مدیریت کردیم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *