وزیر دفاع آلمان: توافق نامزدان به گونه‌ی واقعی عملی شود

اطلاعات روز: اورزولا فون دیر لاین، وزیر دفاع آلمان می‌گوید که نامزدان به توافق از قبل انجام شده، مشترک و واقعی عملی کنند. او با اشاره به این‌که پیش از انتخابات تهدیدهای زیادی وجود داشت، گفت، مردم افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور اجازه ندادند انتخابات دچار مشکل شود.

وزیر دفاع آلمان به خروج هم‌آهنگ از افغانستان تأکید کرد و گفت که نیروهای خارجی در یک ائتلاف وارد افغانستان شده و در یک ائتلاف از این کشور خارج خواهند شد. او اما افزود که قبل از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، مهم است که موفقیت‌های به‌دست آمده در این کشور به‌صورت مشترک تضمین شوند.

او این اظهارات را دیروز در مزار شریف بیان کرد. وزیر دفاع آلمان به روز چهارشنبه، 1 اسد در یک سفر از قبل اعلام ناشده وارد کشور شد. هدف از سفر اصلی دیر لاین، دیدار با نیروهای آلمان و بررسی وضعیت امنیتی کشور خوانده شده است. طیاره‌ی حامل او دیروز در پای‌گاه محلی نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت (آیساف) در شهر مزار شریف فرود آمد.

او در این پای‌گاه با سربازان و مقام‌های رهبری اردوی آلمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. این دومین سفر وزیر دفاع آلمان به کشور است. او یک‌بار پیش از عید کریسمس به کشور آمده بود. مجله‌ی خبری «اشپیگل» گزارش داده است، وزیر دفاع آلمان در این سفرش با نیروهای امنیتی افغانستان نیز دیدار می‌کند.

گفته شده که گفت‌و‌گوهای سیاسی بین وزیر دفاع آلمان و مقام‌های دولتی در کابل نیز برنامه‌ریزی شده است. در زمان درگیری‌های شدید حدود پنج هزار سرباز آلمانی در کشور مستقر بودند. اکنون این رقم به 2400 سرباز رسیده است. وزیر دفاع آلمان در حالی وارد کشور شد که مأموریت نیروهای بین‌المللی تحت رهبری ناتو بعد از حدود 13 سال، رو به پایان‌ است.

در حال حاضر نزدیک به 50 هزار سرباز بین‌المللی در نقاط مختلف کشور مستقرند. قرار است که تا آخر سال جاری همه‌ی نیروهای بین‌المللی افغانستان را ترک کنند‌، اما در نظر است که بعد از خروج نیروهای بین‌المللی از کشور، یک مأموریت کوچک‌تر برای آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای امنیتی راه‌اندازی شود.

دولت آلمان پیش‌تر اعلام کرده بود که با حدود 800 سرباز در این مأموریت سهم می‌گیرد. اما عملی شدن این مأموریت مشروط بر امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن است. در صورتی که این پیمان امضا نشود، هیچ سرباز امریکا در افغانستان باقی نخواهد ماند. حامد کرزی، پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکرد، اما هر‌دو نامزد انتخابات می‌گویند، در صورت‌ پیروزی این پیمان را امضا می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *