وزیر مالیه: بحران انتخابات 5 میلیارد دالر بر اقتصاد کشور ضربه وارد کرده است

اطلاعات روز: عمر زاخیلوال، وزیر مالیه‌‌ی کشور از طولانی شدن روند انتخابات هشدار داد و گفت، در حال حاضر بحران انتخابات بیش از ۵ میلیارد دالر به اقتصاد کشور صدمه وارد کرده است. او افزود، روی همین دلیل در حدود ۶ میلیارد دالر سرمایه شخصی مردم نیز به خارج از کشور انتقال داده شده است.

زاخیلوال به بی‌بی‌سی گفته، بحران انتخاباتی ضربه‌ی طولانی مدت را بر اقتصادی کشور وارد کرده است. به گفته‌ی او، تاثیرات این زیان اقتصادی حتا بعد از انتخابات؛ مدت زیادی را در بر می‌گیرد. او در ادامه هشدارداد، در صورت که بحران انتخابات به زودی حل نشود، افغانستان دچار بحران مالی می‌شود.

زاخیلوال گفت، در آن صورت دولت درآمد مورد نیاز را نخواهد داشت تا حقوق کارمندانش را بپردازد و درصورتی‌که دولت قادر به پرداخت حقوق کارمندانش نباشد، بحران جدی در کشور شکل می‌گیرد. او افزود، اگر بحران انتخابات ادامه یابد، دولت مجبور خواهد شد، حقوق کارمندانش را کاهش دهد و نیز برخی از کارمندان دولتی را از وظیفه برکنار کند.

با این حال، مقام‌های وزارت مالیه‌ی می‌گویند، طولانی شدن انتخابات باعث کاهش درآمدهای مالیاتی کشور نیز شده است.  عمر زاخیلوال دیروز به بی‌بی‌سی گفت، درآمد امسال نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است. اما او درباره جزییات خسارت‌های اقتصادی و کاهش درآمد دولت اطلاعات زیادی ارایه نکرده است.

اقتصاد کشور از چند ناحیه دیگر نیز صدمه دیده است. عدم امضای پیمان امنیتی با امریکا و تصویب نکردن بعضی از قوانین مهم مانند قانون معادن از موارد دیگری اند که بر اقتصاد کشور صدمه وارد کرده است. به‌ عنوان نمونه در بودجه امسال ۴۷۹ میلیون دالر از منابع غیرمالیاتی و درآمد معادن پیش بینی شده بود.

اما مقام‌های حکومتی بارها اعلام کرده‌اند، با عدم تصویب به هنگام قانون معادن، قادر به تأمین این مقدار بودجه نشده است. عدم تصویب به هنگام بعضی از قوانین مهم، باعث فرار شماری از سرمایه‌گذاران خارجی از کشور نیز شده است. از سویی دیگر، عدم امضای پیمان امنیتی با امریکا، باعث کاهش کمک‌های خارجی در کشور شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *