پس لرزه‌های تفاهم‌نامه‌ای استخباراتی با پاکستان؛ هند بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌اش را در افغانستان لغو کرد

اطلاعات روز: گزارش‌ها حاکی از آن است که هند بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌اش به ارزش 11 میلیارد دالر در افغانستان را که قرار بود در استخراج آهن از معدن آهن حاجی‌گگ ولایت بامیان به کار گیرد، لغو کرده است.

روزنامه‌ی هندی فایننشال اکسپرس(Financial Express) گزارش داده است که علت لغو قرارداد این پروژه تنها افزایش ناامنی در روزهای اخیر در کابل نیست؛ بلکه نگرانی هند از نزدیکی روابط افغانستان و پاکستان، در  لغو این پروژه تأثیر داشته است.

هم‌چنان گفته شده که این تصمیم، نشان دهنده‌ی تردید در مورد اجرایی بودن این پروژه از لحاظ تخنیکی و اقتصادی و نگرانی‌های امنیتی می‌باشد.

معدن حاجی‌گک در بامیان از لحاظ  کیفیت و کمیت، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر آهن در سطح جهان شمرده می‌شود که تا کنون مورد استخراج قرار نگرفته است. به گفته‌ی مسئولان وزارت معادن، در تحقیقاتی که حدود ۵۴ سال پیش در مورد معدن حاجی‌گگ  صورت گرفته است تخمین شده است این معدن بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن آهن دارد.

بر اساس معلومات ارائه شده از سوی وزارت معادن، در ماه قوس سال ۱۳۹۰ بعد از بررسی شش طرح پیشنهادی مربوط به شرکت‌های بزرگ استخراج معدن که بیشتر به شکل کنسرسیوم ارائه شده بودند، کنسرسیوم یا ائتلاف شرکت‌های به رهبری (SAIL/AFISCO) هند و شرکت کانادایی برنده‌‌ی پروژه‌ی استخراج معدن آهن حاجی‌گک اعلام شدند. کابینه‌‌ی دولت افغانستان در هفتم ماه جدی‌‌‌ همان سال، این موضوع را مورد تائید و تصویب قرار داد.

هم‌چنان منابع بین‌المللی بعد از اعلام نام برندگان پروژه‌ی معدن حاجی‌گگ گفتند که قرار است یک کنسرسیوم هندی، نزدیک به۱۱ میلیارد دالر را در روند مطالعات تخنیکی و اکتشاف، ایجاد کارخانه‌ی تولید فولاد و استخراج سنگ آهن از این معدن سرمایه‌گذاری کند.

اتفاقات در افغانستان تاثیر مستقیم بر هند دارد

از سوی هم آجیت دووال، مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند گفته که کشور ‌اش هرگز اجازه نمی‌دهد تا افغانستان به پناه‌گاه شورشیان مبدل شود.

آقای دووال می‌گوید، اتفاقاتی که در افغانستان رخ می‌دهند تأثیر مستقیم بر هند دارد. در همین حال او نگرانی اسلام‌آباد از جنگ نیابتی هند در افغانستان بر ضد پاکستان را اشتباه خوانده و تأکید کرد که هند هیچ‌گونه جنگی را در افغانستان راه‌اندازی نکرده است.

آجیت دووال گفته است: «حکومت پاکستان خواستار مطئین شدن از حکومت افغانستان است که هند از خاک افغانستان برای جنگ نیابتی در برابر منافع پاکستان استفاده نکند. این یک ادعای بی‌بنیاد و اشتباه است که پاکستان همواره مرتکب می‌شود».

این گفته‌های مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند در حالی ابراز شده است که در روزهای اخیر اداره‌ی امنیت ملی افغانستان تفاهم‌نامه‌ای را با اداره‌ی استخبارات پاکستان را به امضا رسانده است. از سوی هم هند و پاکستان از دیر زمان با هم اختلافات شدید دارند. نزدیکی افغانستان با یکی از این کشورها باعث نگرانی کشور دیگر می‌شود.