کمیسیون انتخابات: روند تفتیش آرا امروز از سر گرفته می‌شود

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات دیروز تأیید کردند، روند تفتیش آرا برای دومین بار متوقف شده است. اما آنان گفتند، روند تفتیش آرا امروز به شکل منظم‌تر از سر گرفته می‌شود. دیروز روند تفتیش ‌را به دلیل سوء تفاهم بین ناظران نامزدان و نظم دادن به روند تفتیش آرا متوقف شده است.

مسئولان کمیسیون انتخابات می‌گویند، سوء تفاهم بین ناظران به حدی است که یک صندوق رای در چهار ساعت تفتیش می‌شود. فعلاً نظر واحد در مورد معیار‌‌های ابطال آرا وجود ندارد. نور‌محمد نور، سخن‌گوی کمیسیون دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، تلاش‌ها برای حل آن میان تیم‌های تخنیکی کمیسیون انتخابات، ستادهای انتخاباتی و سازمان ملل جریان دارد.

او افزود، هر‌قدر که ابهام‌ها زیاد باشند، به همان اندازه روند تفتیش آرا به کندی پیش خواهد رفت. سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات تأکید کرد که از دلایل دیگر توقف روند تفتیش آرا، حضور یک شهروند خارجی بدون کارت هویت بود. نور گفت که در مورد این فرد تحقیق جریان دارد؛ چون تمام ناظران خارجی در این روند کارت‌های شناسایی دارند.

قرار بود که در هر روز هزار صندوق رای تفتیش شود، اما با گذشت هفت روز، تنها 1037 صندوق رای‌دهی تفتیش شده است. روند تفتش آرا فعلاً بر اساس 11 معیار کمیسیون انتخابات و 5 معیار نمایندگی سازمان ملل در کابل پیش می‌رود. اما نور می‌گوید، میکانیسم مشخص‌تری باید در این مورد وجود داشته باشد.

او تأکید کرد، از سازمان ملل خواسته شده تا این موضوع را هرچه زودتر نهایی بسازد. نور گفت که امیدوار است طرزالعمل‌ ابطال آرا امروز بین ستادهای انتخاباتی نهایی شود. پیش‌تر عبدالرحمان هوتکی، معاون کمیسیون انتخابات نیز گفته بود، نامزدان طرزالعمل تفتیش آرا را به‌زودی نهایی کنند و در غیر آن، روند تفتیش آرا متوقف خواهد شد. او در مورد این طرزالعمل جزئیات دقیقی ارائه نکرد، اما گفت که بر اساس آن، آرای ناپاک باطل می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *