Ghormach sectors taken back and more than 40 Taliban have been killed

وجود سربازان خیالی؛ علت اصلی سقوط ولسوالی غورماچ

اطلاعات روز: پس از آن‌که ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب به روز یک شنبه به دست طالبان سقوط کرد، اکنون نقیب الله فایق، نماینده مردم این ولایت در مجلس نمایندگان ادعا کرده است که وجود سربازان خیالی و عدم تجهیز نیروهای امنیتی مستقر در این ولسوالی،  باعث سقوط آن به دست شورشیان طالب شده است.

به نقل از رادیو کلید، آقای فایق گفته است که این ولسوالی از هشت ماه بدین‌سو تحت تهدید جدی امنیتی قرار داشت و با وجود این‌که آنان به دولت مرکزی از سقوط این ولسوالی هشدارداده بودند، اما دولت در این مورد توجه نکرده است.
آقای فایق تأکید کرده که در این اواخر تعداد نیروهای پولیس در غورماچ از 500 نفر به 300 نفر کاهش یافته بود و به تعداد 200 پولیس خیالی در چهارچوب نیروهای پولیس از بدنه دولت معاش می‌گرفتند.
ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب حوالی ساعت 11 یک شنبه شب به دست طالبان سقوط کرد، در مدت یک روز اظهارت متفاوت از دست به دست شدن این ولایت میان نیروهای امنیتی و طالبان به نشر می‌رسد.
پیشتر آقای فایق در صفحه‌ فیس‌بوک خود گفته بود که ده‌ها سرباز به «فجیع‌ترین حالت» تیرباران و بیش از پنجاه سرباز دیگر به شمول فرمانده پولیس غورماچ، اسیر طالبان گردیده است.
فایق هم‌چنان گفته بود که حکومت هیچ کمکی برای نیروهای امنیتی درگیر جنگ در غورماچ، نفرستاده است.
حوالی ساعت 5 امروز رسانه‌ها به نقل از مسئولان امنیت ولایت فاریاب گزارش دادند که عملیات پس‌گیری این ولایت جریان دارد و در جریان عملیات ۲۷ عضو گروه طالبان کشته و ۱۷ نفر دیگر آنان زخمی شده‌اند.
بی بی سی به نقل از بریالی بشریار پروانی، مسئول امنیت و سرپرست فرماندهی پولیس ولایت فاریاب گزارش داد که در حال حاضر فقط مرکز این ولسوالی در کنترل نیروهای طالبان است و کنترل سایر مناطق ولسوالی را نیروهای امنیتی افغان در اختیار دارند.
وجود سربازان خیالی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این از وجود آموزگاران و مکاتب خیالی در وزارت معارف و معلولان خیالی در وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین پرده برداشته شده بود.

گفته می‌شود که میلون‌ها پول با استفاده از آدرس این آموزگاران، مکاتب و معلولان در این وزارت‌خانه‌ها اختلاس شده‌اند.
هم‌چنان وجود این سربازان در حالی‌ست که به تازگی رییس جمهور غنی در پی افزایش ناامنی‌ها در کشور، اعلام کرد که در چهارچوب نیروهای امنیتی افغان آمار خیالی وجود دارد و در این مورد بررسی‌ها آغاز شده است  .

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *