international_talks_syria_vienna

نشست با حضور ایران برای حل بحران سوریه در ویانا برگزار شد

اطلاعات روز: روز گذشته ویانا پایتخت اتریش میزبان نشست وزیران خارجه امریکا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و ایران در مورد یافتن راه حل برای بحران سوریه بود.

این کشورها که بیشترین نفوذ را در حل و فصل بحران سوریه دارند، بارها نشست برگزار کرده‌اند اما ایران که از حامیان دولت بشار اسد است برای نخستین بار در چنین نشستی شرکت داشت.

وزیران خارجه کشورهای حاضر در نشست، موضع‌گیری‌های متفاوت داشته است.

به نقل از بی بی سی، موضع امریکا در این نشست این بوده که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند، اما نیازی نیست که این موضوع قبل از یک دوره انتقالی رخ دهد.

عربستان سعودی گفته است بشار اسد باید «در یک برنامه زمانی مشخص» و قبل از برگزاری هر انتخاباتی برای ایجاد دولت جدید از قدرت کناره گیری کند.

ترکیه نیز گفته است که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند، هر چند می‌تواند برای یک دوره نمادین شش ماهه بر سر کار باشد.

کشورهای حوزه خلیج فارس و حامیان غربی مخالفان دولت سوریه گفته‌اند که بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند، او نمی‌تواند بخشی از روند سیاسی سوریه باشد.

روسیه گفته که نباید بشار اسد را برای کناره‌گیری از قدرت تحت فشار قرار داد. مردم سوریه باید در یک انتخابات در این باره تصمیم‌گیری کنند.

ایران گفته که بشار اسد نباید از قدرت کناره گیری کند. مردم سوریه باید خودشان درباره آینده سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند.

از سویی هم، پیشتر خبرگزاری‌ها اعلام کردند که ایران در جریان مذاکرات امروز وین از طرح یک دوره انتقالی شش ماهه و برگزاری انتخاباتی که درباره سرنوشت رییس جمهور سوریه تصمیم گیری می‌کند، حمایت کرده است.

اما رسانه‌های ایران به نقل از حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، گزارش‌‌های مربوط به «موافقت ایران با کناره‌گیری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه در طی شش ماه» را تکذیب کرده است.

نشست روز گذشته و مذاکرات بین‌المللی دیگر با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه تشکیل شده است.

روسیه و ایران از دولت بشار اسد حمایت می‌کنند و کشورهای دیگر خواهان کناره گیری اسد از قدرت می‌باشند و باری حتا او را به جنایت‌ جنگی متهم کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *