رییس جمهور اشرف غنی چند روز قبل گفت که مداخلات سیاسی در ترفیعات و مقرری‌های ارگان‌های امنیتی برایش قابل قبول نیست. این سخن دانشمندانه را باید به چند رنگ تفسیر کنیم تا بفهمیم در این مملکت چه می‌گذرد.

غنی: تا چهار سال آینده در روستاها خدمات همسان ارائه می‌شود

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی می‌گوید که صلح و ثبات افغانستان بدون ثبات روستاها غیرممکن است و وعده می‌دهد که در چهار سال آینده خدمات یک سان در تمام روستاهای کشور ارئه خواهد شد.
رییس جمهور غنی که روز یک‌شنبه در «پنجمین نشست ملی مشورتی شوراهای انکشافی قریه‌ها» صحبت می‌کرد، گفت: «هدف ما این است که در تمام قریه‌های افغانستان تا مدت ۴ سال آینده ما بتوانیم خدمات همسانی را ارائه کنیم. ما نمی‌خواهیم وعده‌هایی را کنیم که در آسمان باشد و عملی نباشد.»
این شوراها در چارچوب «برنامه همبستگی ملی» ایجاد شده‌اند. برنامه همبستگی ملی دوازده سال قبل، آغاز شد که از آن زمان تاکنون حدود 35 هزار شورای انکشافی روستاه ایجاد شده و ده‌ها هزار برنامه انکشافی در سطح روستاها عملی و پیاده شده است.
رییس جمهور غنی گفت که: «بنیاد ثبات در افغانستان قریه می‌باشد بعد از آن ولسوالی، سپس شاروالی و بعد از آن ولایت است و بعد از آن حکومت مرکزی می‌باشد که این پنج بخش باید باهم همگام و هم‌نوا باشند.»
آقای غنی در نشست روز یک‌شنبه، لیست بلندبالای از اهداف حکومت برای انکشاف روستاها و زراعت کشور ارائه کرد که باید در جریان چهار سال آینده عملی شود.
غنی افزود که برای بهبود زندگی در روستاها می‌کوشد تا چهار سال آینده، افغانستان با استفاده مناسب از آب و زمین، در زراعت خودکفا شود.
او افزود که برنامه‌ای برای ایجاد شغل در روستاها فراهم خواهد ساخت و با فقر در این مناطق مبارزه خواهد کرد و برنامه همبستگی ملی بودجه لازم برای رسیدن به این اهداف را دارد.
هم‌چنان رییس جمهور در مورد ارتباط شهر و روستاها گفت:«برنامه همبستگی ملی از یک برنامه دهاتی به یک برنامه‌ی واقعی سرتاسری ملی مبدل می‌شود، همبستگی شهری هم‌زمان شروع می‌شود. ارتباط شهر و ده را از نگاه تولید و مصرف خدمات شهری در قریه و پیداوار قریه جات در شهر ما باید تأمین کنیم.»
او در بخشی از سخنانش گفت: «تقاضای ملت افغانستان مشروع و همه جانبه است. اجماع بر این است که تحول باید سریع و همه جانبه باشد اما امکانات ما محدود است. از این جهت موثریت استفاده از امکانات یک نقطه بنیادی است. چون تا از امکانات استفاده موثر و شفاف نشود، امکانات ضایع می‌شود.»
رییس جمهور از نمایندگان شوراهای انکشافی روستاها خواست روی طرحی برای مشخص کردن نوع مشارکت و حساب‌دهی‌شان کار کنند.
او هم‌چنان تاکید کرد که صلح و ثبات در کشور بدون صلح و ثبات در روستاها ناممکن است و رفاه در روستاها از عوامل اساسی در تامین ثبات در روستاهاست.
رییس جمهور غنی در حالی از وعده‌های جدید حکومت برای انکشاف روستاها سخن می‌زند که بعد از یک سال از تشکیل حکومت وحدت ملی، انتقادهای وجود دارد که حکومت تاکنون در بسیاری از برنامه‌های خود موفق نبوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *