رییس جمهور ایران در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات: از رسانه‌هایی که بذر ناامیدی می‌پاشند تشکر نمی‌کنم

اطلاعات روز: حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات این کشور گفته که رسانه‌ باید ابتدا واقعیت را بگوید و بعد به نقد برسد و سپس به مردم امید بدهد.

به نقل از رادیو زمانه، آقای روحانی یکشنبه، 17 عقرب، با حضور در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات به نقش مطبوعات و رسانه‌ها و اهمیت بالا بردن «امید» در میان مردم و «نقد منصفانه» پرداخت و گفت: «انتقاد‌ها حق رسانه‌هاست، اما نقد منصفانه است و البته باید به نقد منصفانه نیز پاسخ مسئولانه داده شود.»

روحانی با بیان این که امروز «امید در سراسر کشور تبلور بیشتری دارد»، امید را  لازمه «پیاده شدن اقتصاد مقاومتی»، «سرمایه‌گذاری خارجی»، و «افزایش صادرات نفتی» دانست و اضافه کرد: «البته تعداد آن رسانه‌هایی که ناامیدی را به جامعه تزریق می‌کنند بسیار اندک هستند. درعوض رسانه‌هایی که به نفع مردم کوشش می‌کنند، بسیارند. من از همه رسانه‌هایی که چه حامی هستند و چه منتقد تشکر می‌کنم. اما نمی‌توانم از رسانه‌ای و از کسانی که از اخلاق حرفه‌ای مطبوعات فاصله می‌گیرند تجلیل کنم. نمی‌توانم از رسانه‌هایی که بذر ناامیدی را در میان مردم می‌پاشند، تشکر کنم.»

روحانی در انتقاد به عملکرد برخی از رسانه‌ها گفت: «متأسفانه برخی نشریات و رسانه‌ها که با پول بیت‌المال اداره می‌شوند، پول بیت‌المال را علیه حاکمیت استفاده می‌کنند و با هزینه دولت علیه دولت رفتار می‌کنند.»

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات ایران با شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» از شنبه ۱۶ عقرب در مصلای تهران آغاز شد و جمعه ۲۲عقرب پایان خواهد یافت.

در این نمایشگاه حدود ۷۰۰ رسانه در ۹ گروه «عمومی و خانواده، دین و اندیشه، فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی، آموزشی تخصصی، محلی و منطقه‌ای، مؤسسات مطبوعاتی، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها» و در قالب ۶۰۰ غرفه حضور دارند.

شماری از رسانه‌های محافظه‌کار و منتقد دولت روحانی مانند روزنامه‌های  کیهان و وطن‌امروز، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم و هفته‌نامه ۹ دی  از حضور در این نمایشگاه انصراف دادند.

توقیف و تعطیلی مطبوعات در ایران

رییس جمهوری ایران با تأکید بر این‌که «کلمه توقیف و تعطیل باید آخرین کلمه در یک رسانه باشد» به لزوم داشتن «نظام مطبوعات با قوانین روشن» اشاره کرد و گفت: «هر مأمور امنیتی معیار مطبوعات نیست.»

روحانی در ادامه از مصئونیت برخی از رسانه‌ها از تعطیلی و توقیف انتقاد کرد و گفت: «نمی‌توان در یک کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تعطیلی و توقیف مصئون باشند و حاشیه امنی داشته باشند و نه تنها هرچه می‌خواهند بنویسند که نقش پولیس مخفی را ایفا کنند به‌طوری که از برخی نشریات می‌توان فهمید فردا چه کسی بازداشت یا توقیف می‌شود و ریختن آبروی چه کسی در دستور کار است.»

ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان و نقض کننده آزادی بیان و مطبوعات به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ سازمان گزارشگران بدون مرز، در میان ۱۸۰ کشور، ایران از حیث آزادی مطبوعات در رتبه ۱۷۳ قرار دارد.

سازمان خانه آزادی ایران نیز در گزارشی که ۱۰ ثور ۹۴ منتشر کرد بود اعلام کرد که جایگاه ایران از نظر آزادی مطبوعات در میان ۱۹۹ کشور در رتبه ۱۹۱ است.

 

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *