سازمان خبرنگاران بدون مرز: دفتر طالبان در قطر، مسئول حمله بر رسانه‌ها خواهد بود

اطلاعات روز: سازمان خبرنگاران بدون مرز اعلام کرده‌ است پس از آن‌که رسانه‌های کشور از سوی طالبان تهدید شد، اکنون اگر بر خبرنگاران یا رسانه‌ها در افغانستان حمله شود، دفتر سیاسی طالبان در قطر پاسخ‌گو خواهد بود.
به نقل از صدای امریکا، رضا معینی، مسئول بخش افغانستان، ایران و تاجیکستان در سازمان خبرنگاران بدون مرز گفته که هشدار طالبان بر رسانه‌ها پس از رویداد قندوز، نگرانی جدی را به بار آورده است.
آقای معینی روز دوشنبه طی سخنانی در یک نشست خبری در کابل گفته که از این پس در صورت هرگونه تهدید طالبان علیه خبرنگاران و رسانه‌ها، دفاتر آن گروه در بیرون به ویژه دفتر دوحه باید مسئول قرار داده شود.
این واکنش‌ها پس از آن ابراز می‌شود که به تاریخ 20 میزان گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای دو شبکه‌ی تلویزیونی خصوصی «یک» و «طلوع نیوز» را تهدید به حمله نظامی کرده و گفت بود که خبرنگاران و مسئولان آن‌ها دیگر مصئونیت ندارند.
با این حال سازمان خبرنگاران بدون مرز گفته که هشدار طالبان به رسانه‌ها تهدید نه بلکه یک واقعیت است و امنیت خبرنگار امنیت جامعه است و حمله بر خبرنگار حمله بر جامعه تلقی می‌شود.
افغانستان از جمله کشورهایی است که شاهد بیشترین قتل خبرنگاران و خشونت علیه آنان بوده است.
براساس گزارش کمیته‌ی مصئونیت خبرنگاران، در شش ماه نخست سال روان میلادی ۳۹ مورد تهدید و خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان ثبت شده است که مسئول ۷۲ درصد آن مأموران و مقام‌های حکومت بوده‌اند.
اما نمایندگان نهادهای امنیتی کشور در این نشست گفتند که از سوی حکومت هیچ‌گونه محدودیت یا سانسور بر رسانه‌ها اعمال نشده است.
دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع نیز گفته که هیچ موردی وجود ندارد که یک خبرنگار از سوی منسوبان اردو یا وزارت دفاع تهدید شده باشد.
اما خبرنگاران در این نشست تایید کردند که تهدید یا خشونت از سوی کارمندان دولتی علیه خبرنگاران افزایش یافته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *