اوباما: امنیت اسرائیل اولویت اصلی سیاست خارجی امریکاست

اطلاعات روز: باراک اوباما، رییس‌ جمهور امریکا، در آستانه گفت‌وگوهایش با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در نشست خبری مشترک تأکید کرده که امنیت اسرائیل در صدر دغدغه‌های دولت او در عرصه سیاست خارجی است.
به نقل از رادیو فردا، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه، 18 عقرب، در چارچوب دعوت رسمی، در کاخ سفید با باراک اوباما، دیدار کرد و رهبران دو کشور پس از سخنانی کوتاه در برابر خبرنگاران، گفت‌و‌گوهای خود را آغاز کردند.
پس از گذشت بیش از یکسال، این نخستین دیدار رهبران دو کشوری است که یکدیگر را «مهم‌ترین هم‌پیمان» خود می‌نامند، گرچه، به ویژه در یک سال گذشته، مذاکرات امریکا و قدرت‌های جهانی با ایران که منجر به توافق اتمی وین شد، به شدت اختلاف نظرها میان دو کشور دامن زد.
رئیس‌جمهور امریکا، در عین حالی که گفت کشورش در قصد خود برای اجرایی کردن توافق نهایی اتمی با ایران جدی است، یادآور شد که امنیت اسرائیل در صدر اولویت‌های سیاست خارجی دولت اوست.
نخست‌وزیر اسرائیل در این دیدار گفته که کشورش از امریکا به‌خاطر تعهد راسخ به امنیت اسرائیل و آمادگی برای افزایش کمک‌های نظامی به اسرائیل قدردانی می‌کند.
او هم‌چنان گفته: «هم‌پیمانی اسرائیل و آمریکا براساس ارزش‌های مشترک است.»
آقای اوباما در این دیدار «خشونت فلسطینی‌ها علیه شهروندان اسرائیل» را نکوهش کرده و گفته که «این خشونت‌های خیابانی به هر صورت که باشد، محکوم است» و «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.»
او در عین حال گفت که فلسطینی‌ها آرمان‌های مشروع دارند ولی باید از راه‌های مسالمت‌جویانه به آن برسند.
نتانیاهو نیز به اوباما گفت که با وجود بحران جاری، او از تلاش برای صلح «عدول نکرده» و به راهکار سیاسی برای «استقلال کشور فلسطین در جوار اسرائیل» متعهد است.
رییس‌جمهور امریکا هم‌چنان گفت که در گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد حزب‌الله، داعش و «مشکلات منطقه‌ای در خاورمیانه» نیز رایزنی خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *