تابوت‌های نمادین در بامیان

اطلاعات روز: صدها تن از باشندگان ولایت بامیان در اعتراض به سر بریده شدن 7 غیرنظامی توسط گروه طالبان، در این ولایت تظاهرات و راه‌پیمایی کردند.

مردم بامیان روز سه شنبه با حمل تابوت‌های نمادین بر دوش شان، همدردی خود را با مردم غزنی و خانواده‌های قربانیان ابراز و این جنایت را تقبیح کردند.

معترضان با صدور قطع‌نامه‌ای گفتند: «این رویداد یک جنایت هولناک و نقض صریح حقوق بشر در تاریخ معاصر کشور محسوب می‌گردد.»

شرکت کنندگان با انتقاد از بی‌توجهی دولت گفتند: «مسئله نگران کننده و مایه تأسف و ناامیدی، بی‌تفاوتی حکومت وحدت ملی می‌باشد، تا حدی که این بی‌عدالتی‌ها و بی‌توجهی‌ها باعث گردیده است تعدادی از مردم کشور به این باور برسند که طالبان نیکتایی پوش و ستون پنجم در ارگ حضور دارند.»

شرکت کنندگان این تظاهرات از دولت خواستار پیگیری آدم‌ربایی زنجیره‌یی در ولایت غزنی شدند.

آنان با انتقاد از دولت گفتند که رهبران حکومت وحدت ملی نباید انتظار می‌کشیدند تا تروریستان گروگان‌ها را سرببرند. به گفته‌ی آنان دولت در این زمینه کوتاهی کرده و برای آزادی گروگان‌ها به موقع عمل نکرده است.

معترضان گفتند، خواست ما از دولت این است که «با این بی‌تفاوتی در مقابل نسل کشی قومی که نوعی هم‌آهنگی با دشمن است، خاتمه بخشیده و از طریق شورای امنیت ملی تصمیم مناسب اتخاذ نموده و به کشتار قومی که صادقانه‌ترین و گسترده‌ترین حمایت‌ها را در همه‌ی عرصه‌ها مخصوصاً در انتخابات از این حکومت نموده‌اند، خاتمه ببخشند.»

آنان از سازمان ملل خواستند که جنایت‌های ضد بشری و نسل کشی هزاره‌ها را جدی گرفته و عاملان آن را در لیست جنایت‌کاران جنگی و ضد بشری ثبت نموده و آن‌ها را به جزای اعمال شان برسانند.

ربایندگان به روز شنبه، 16 عقرب، 7 تن از گروگان‌ها را که به تاریخ 21 میزان از مربوطات ولایت زابل ربوده‌بوند، سربریدند.