کاهش بی‌پیشینه رضایت مردم از حکومت وحدت ملی

اطلاعات روز: بنیاد آسیایی در افغانستان در گزارش سالانه خود که روز سه شنبه به نشر رسیده، گفته است که رضایت مردم از کارکردهای حکومت وحدت ملی به صورت بی‌پیشینه‌ی کاهش یافته است.
بنیاد آسیایی در گزارش سالانه‌اش با 75 هزار و 144 شهروند افغانستان درباره اوضاع امنیتی، اقتصادی و پیشرفت‌ها گفت‌وگو کرده است.
دراین گزارش آمده است که ۵۷ در صد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که کشور به‌سوی مسیر درستی در حرکت نیست. ۳۷ درصد دیگر دیدگاه‌شان این است که کشور به‌سوی مسیر درستی در حرکت است.
براساس این گزارش، ناامنی‌ها، فساد اداری، ضعف اقتصادی و عدم حکومتداری خوب از عمده‌ترین دلایل نارضایتی مردم از حکومت عنوان شده است.
این گزارش، ۴۵ درصد ناامنی‌ها را از عوامل حرکت نادرست افغانستان خوانده، 25 درصد بیکاری را از علت‌های مهم دانسته‌اند.
۱۲ درصد ضعف اقتصادی را دلیل مهم برای حرکت افغانستان به‌سوی مسیر نادرست خوانده و 11 درصد حکومتداری بد را عامل این کار گفته و ۵ درصد هم فساد سازمان یافته را علت حرکت افغانستان به‌سوی مسیر نادرست عنوان کرده‏اند.

بزرگ‏ترین مشکلات افغانستان

بنیاد آسیایی در افغانستان در گزارش خود در مورد بزرگ‏ترین مشکلات افغانستان نیز از شهروندان کشور پرسیده است.
۴۳ درصد پاسخ‌دهندگان ناامنیهای موجود در کشور را مشکل بزرگ افغانستان گفته‏اند. درحالی‌که این آمار در سال ۲۰۱۴، ۳۴ درصد بوده است.
۲۲ درصد بیکاری را، ۲۴ درصد مشکل فساد را و 13 درصد ضعف اقتصادی را از مشکلات بزرگ افغانستان عنوان کرده‌اند.
شهروندان کشور در این گزارش هم‌چنان مشکلات در معارف، فقر و گرانی را نیز برجسته کرده‌اند.
براساس این گزارش، شهروندان کشور پس از انتخابات جنجالی سال گذشته ریاست جمهوری که منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد، از وضعیت بد امنیتی و اقتصادی ابراز نگرانی کرده‌اند.
آگاهان امور، عملی نشدن وعده‌های سران حکومت ملی را یکی از دلایل اصلی افزایش ناخشنودی مردم از این حکومت می‌دانند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *