عبدالله: حزب التحریر مردم را به فعالیت‌های تروریستی تشویق می‌کند

اطللاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید حزب التحریر، شاخه‌ی غیرنظامی احزاب تروریستی است و در افغانستان نسل جوان و مردم را به فعالیت‌های تروریستی تشویق می‌کند.
آقای عبدالله که روز دوشنبه، 2 قوس، در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، فعالیت غیرنظامی تروریستی حزب التحریر را در کشور گسترده خواند و گفت از سوی ارگان‌های امنیتی کشور در مورد منع فعالیت‌های این حزب اقدامی صورت نگرفته است.
عبدالله گفت: «در حقیقت این حزب شاخه‌ی غیرنظامی احزاب تروریستی است که نسل جوان و مردم را به رفتن به طرف فعالیت‌های تروریستی تشویق می‌کند. این فعالیت‌ها به‌صورت وسیع صورت گرفته است.»
او افزود: «این گروه از نظر ارگان‌های امنیتی بدور نبوده، اما تا حال توجهی که باید در مورد منع فعالیت‌های این حزب یا تحت عنوان این حزب می‌شد، نشده، کار و اقدامی برای منع آن هم صورت نگرفته است.»
پیش از این نیز مردم از فعالیت‌های افراط‌گرایی حزب التحریر و شاخه‌ی افغانستان آن در دانشگاه‌های کشور ابراز نگرانی کرده بودند.
آقای عبدالله هم‌چنان تأکید کرد که حزب‌التحریر یک حزب سیاسی نیست، بلکه سازمانی مربوط به سازمان‌های تروریستی استکه با «سوء استفاده» از آزادی و دموکراسی در افغانستان، در راستای اهداف تروریستی و ناامنی فعالیت می‌کند.
پیش از این شماری از نهادهای مدنی با ابراز نگرانی از فعالیت این حزب در مکاتب دولتی و دانشگاه‌های کشور گفته بودند، جلو فعالیت آن باید گرفته شود.
رییس اجرایی نیز گفت که این حزب در محیط اکادمیک، جامعه و در میان جوانان فعالیت دارد. آقای عبدالله از اقدام دولت برای جلوگیری از فعالیت‌های افراط‌گرایی این حزب در کشور توضیح نداد؛ اما گفت که در ادامه نشست شورای وزیران روی آن بحث می‌شود.
حزب‌التحریر در سال 1953 تأسیس شد و بنیان‌گذار آن شیخ تقی‌الدین النبهانی، یک روحانی فلسطینی است. این حزب تشکیل خلافت در سراسر جهان اسلام را هدف خود و هر یک از کشورهای اسلامی را ولایتی از این خلافت با مرکزیت سرزمین‌های عربی می‌داند.
شاخه این حزب در افغانستان فعالیت‌های خود را به‌صورت غیرقانونی در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد و عمدتاً در میان دانشگاهیان و فرهنگیان به تبلیغ و عضوگیری پرداخت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *