دومین نیروگاه برق خورشیدی در ولایت قندهار ساخته می‌شود

اطلاعات روز: مقام‌ها در وزارت خارجه از ساخت دومین نیروگاه انرژی خورشیدی که قرار است به زودی در ولایت قندهار آغاز شود، خبر داده‌اند.
به نقل از بی‌بی‌سی، وحیدالله ویسی، رییس همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه گفته است که این نیروگاه ظرفیت تولید ۱۰ مگاوات برق را خواهد داشت. کار فنی ساخت این نیروگاه طی ۱۲ ماه آینده به اتمام خواهد رسید و باید تا ۲۴ ماه دیگر به مرحله تولید برق برسد.
آقای ویسی افزوده که مطالعات اولیه این نیروگاه تکمیل شده و چند روز پیش قیمت ساخت این نیروگاه در کشور امارات متحده به مناقصه گذاشته شد و ۴۸ شرکت در این مناقصه شرکت کرده بودند.
به گفته‌ی ویسی، به‌زودی همایش دیگری برای بررسی فنی این نیروگاه برگزار خواهد شد.
این مقام وزارت خارجه گفته که ۱۰ میلیون دالر هزینه ساخت این نیروگاه را دفتر توسعه بین‌المللی امریکا (USAID) پرداخت خواهد کرد و بخش خصوصی نیز در ساخت آن سهم خواهد داشت.
پیش از این اولین نیروگاه تولید برق آفتابی در ولایت بامیان ساخته شده است. این پروژه برق آفتابی با هزینه ۱۵ میلیون دالر کمک کشور زلاند نو ساخته شده است.
به گفته‌ی ویسی، افغانستان با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی و ۳ هزار ساعت آفتاب تابان در سال امکان زیادی برای استفاده از انرژی آفتابی و تولید آن را دارد. در حال حاضر در سراسر کشور حدود ۶.۷ مگاوات انرژی آفتابی تولید می‌شود.
در سند اولویت‌های ملی(NPP) نیز تولید انرژی خورشیدی یکی از امیدواری‌های افغانستان خوانده شده‌ و گفته شده که در بسیاری از مناطق کشور تابش خورشید به حدی است که ظرفیت بالایی برای تولید برق آفتابی در این مناطق وجود دارد.
افغانستان با آن‌که قابلیت‌هایی که در زمینه تولید انرژی برق با استفاده از آب، باد، آفتاب، زغال سنگ دارد، هنوز هم وابسته به برق تولید‌شده در خارج کشور است.
براساس آمارهای ارائه شده از حدود هزار مگاوات برق مورد نیاز در کشور، ۵۶۰ کیلو وات از کشورهای ایران (۲۲درصد)، تاجیکستان (۴درصد)، ترکمنستان (۱۷درصد) و ازبکستان (۵۷ درصد) وارد می‌شود و تنها ۳۴۰ مگاوات در داخل تولید می‌شود.