75 روز از وعده‌ دوروزه کمیسیون مستقل انتخابات گذشت/ زمان برگزاری انتخابات پارلمانی هم‌چنان نامعلوم است

اطلاعات روز: به تاریخ 22 سنبله سال جاری کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که تا دو روز دیگر زمان نهایی برگزاری انتخابات پارلمانی مشخص خواهد شد. از آن روز تاکنون 75 روز می‌گذرد اما زمان برگزاری انتخابات پارلمانی هم‌چنان نامعلوم است.
هم‌چنان در آن زمان کمسیون اعلام کرد که پیشنهادش را در این زمینه به رییس جمهور ارائه کرده است. در صورت آمادگی ریاست جمهوری در همکاری برای برگزاری انتخابات پارلمانی، آن وقت کمیسیون زمان برگزاری انتخابات را اعلام خواهد کرد.
تاکنون که زمان برگزاری انتخابات پارلمانی معلوم نیست، مسئولان از بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) گفته‌اند که حکومت در مورد اصلاحات در نظام انتخاباتی ناکام بوده است و هيچ‌گونه اقدام عملى در اين زمينه انجام نداده است .
از سویی هم، به تاریخ 29 جوزای سال جاری، در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری مبنی بر توافق بر ادامه‌ی کار مجلس فعلی، حکومت متعهد شده بود که تا یک ماه دیگر زمان برگزاری انتخابات پارلمانی را تعیین و تقویم انتخاباتی را اعلام خواهد کرد.
پنج ماه و 7 روز از این وعده حکومت می‌گذرد ولی تاکنون هیچ‌گونه پیشرفت در زمینه اصلاح نظام انتخاباتی، ایجاد کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی و مشخص شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی صورت نگرفته است.
مجلس سنا در جلسه عمومی 24 عقرب تأخیر در ایجاد کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی و تأخیر در اعلام تاریخ انتخابات را مرگ دموکراسی خواند.
اعضای مجلس سنا گفتند که رهبران حکومت وحدت ملی با تأخیر در این دو زمینه وقت کشی می‌کنند.
یک روز پیش از انتقاد مجلس سنا، کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی نیز از تأخیر در ایجاد کمیته گزینش انتقاد کرده بود.
به تاریخ 27 سنبله سید ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری از فرمان جدید رییس جمهور غنی مبنی به معرفی اعضای کمیته گزینش به زودترین فرصت خبر داد.
هاشمی گفته بود که ریاست جمهوری تاکید می‌کند که هدف از این تلاش‌ها، مشخص شدن سرنوشت انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها است.
یکی از موارد مهم در این فرمان، ایجاد کمیته گزینش برای معرفی افراد تازه به‌حیث کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی بود.
به تاریخ 18 عقرب مقام‌ها از ریاست اجرایی گفتند که ارگ رياست جمهوری باید تصميم نهایی خود در مورد اعضای كميته گزينش و آغاز كار اين كميته را اتخاذ كند.
با این وجود، ماه‌ها از این انتقادها، خواست‌ها و فرمان‌ها می‌گذرد ولی، کمیته گزینش هم‌چنان به کار آغاز نکرده است، زمان برگزاری انتخابات پارلمانی نیز مشخص نیست.
گفتنی‌ست که دوره‌ی کاری مجلس فعلی به تاریخ اول سرطان سال جاری پایان یافت، نظر به قانون اساسی انتخابات پارلمانی باید در ماه‌های ثور و جوزای سال روان برگزار می‌شد. اما این انتخابات به دلیل نبود بودجه و عدم آمادگی حکومت برگزار نشد و ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای بر ادامه‌ی کار مجلس فعلی توافق کرد که یک روز بعد مجلس نیز این اعلامیه را تایید کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *