کاخ کرملین: اردوغان از پوتین درخواست دیدار کرده است

اطلاعات روز: در پی بالا گرفتن تنش میان روسیه و ترکیه به دنبال سرنگونی یک جنگنده روسی در مرز سوریه، کاخ کرملین اعلام کرده است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، درخواست کرده است با ولادیمیر پوتین، هم‌تای روسی خود، دیدار کند.
به نقل از رادیو فردا و به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کاخ کرملین، روز جمعه، 6 قوس، در کنفرانس خبری در مسکو گفته: «پیشنهادی از سوی ترکیه برای دیدار در سطح سران دو کشور به رییس جمهوری روسیه داده شده است.»
قرار است روسای جمهور روسیه و ترکیه روز ۳۰ نوامبر، دوشنبه آینده، همراه با دیگر رهبران جهان، از جمله باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در نشست بین‌المللی تغییرات اقلیمی در پاریس شرکت کنند.
دیمیتری پسکوف از دادن اطلاعات بیشتر درباره درخواست ترکیه خودداری کرده، اما گفته که آقای اردوغان روز سه‌شنبه، «هفت یا هشت ساعت» پس از آن‌که ترکیه اعلام کرد جنگنده سوخوی ۲۴ روسیه را سرنگون کرده، به ولادیمیر پوتین تلفن زد.
رجب طیب اردوغان روز پنج‌شنبه به شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴» گفته که پس از سرنگونی جت روسی تلفن زده است تا با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کند، اما او «تاکنون جواب تلفنش» را نداده است.
ترکیه می‌گوید که جنگنده روسی حریم هوایی این کشور را در مرز سوریه، به‌رغم هشدارهای مکرر، نقض کرده است، اما ولادیمیر پوتین اقدام ترکیه را «خنجر زدن» از پشت به روسیه توصیف کرده و خواستار عذرخواهی دولت ترکیه شده است.
آقای پوتین هم‌چنین تلویحاً امریکا را متهم کرده که اطلاعات مربوط به محل حضور جنگنده روسی را به ترکیه داده است. ترکیه از اعضای ناتو و ائتلاف به رهبری امریکا در جنگ با داعش است.
دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، هم اعلام کرده است که یک رشته تحریم‌های اقتصادی را علیه شرکت‌های ترکی که در روسیه فعالیت می‌کنند، برقرار خواهد کرد و برخی پروژه‌های اقتصادی میان دو طرف هم لغو می‌شوند.
اما رجب طیب اردوغان واکنش مسکو را «احساسی» خوانده و گفته است که عذرخواهی نمی‌کند. اگرچه، هم‌زمان، نخست وزیر ترکیه، احمد داوود اوغلو در صدد برآمده تا از تنش میان دو کشور بکاهد.