ناتو تا سال ۲۰۲۰ میلادی نیروهای امنیتی افغانستان را حمایت خواهد کرد

اطلاعات روز: وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان ناتو به روز سه‌شنبه در بروکسیل، پایتخت بلژیک، طی نشستی در کنار بحرانهای امنیتی در بخشهای دیگر جهان درباره اوضاع افغانستان و آینده مأموریت شان در افغانستان گفت‌وگو کردند.
صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشور، به نمایندگی از افغانستان در این نشست که در مورد آینده مأموریت نیروهای ناتو در افغانستان تصمیم گرفته می‌شود، شرکت کرد.
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در این نشست گفت هرچند تعهد پیشین ناتو برای کمک‌های مالی به نیروهای امنیتی افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۷ بود؛ اما اکنون این پیمان می‌خواهد تا سال ۲۰۲۰ کمک‌هایش را در سطح کنونی به این کشور ادامه دهد.
به نقل از طلوع نیوز، ناتو تصمیم گرفته است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی سالانه ۴ میلیارد دالر به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کند.
آقای استولتنبرگ گفت: «ما چه‌گونگی ادامهی مأموریت آموزش، مشوره‌دهی و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان را در سال ۲۰۱۶ به بحث میگیریم. ما میخواهیم مطمئن شویم که می‌توانیم نیروهای امنیتی افغانستان را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ پشتیبانی مالی کنیم. ما در نشست شیکاگو تنها تا پایان سال ۲۰۱۷ پشتیبانی مالی مان را اعلام کرده بودیم، اما اکنون می‌خواهیم که این کمک‌ها را برای چند سال دیگر نیز ادامه بدهیم.»
او هم‌چنان ‌افزوده که ناتو می‌خواهد تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲هزار نیرویش را در افغانستان نگاه دارد.
او گفت: «چندین هم ‌پیمان ما علاقه‌مند هستند و برای ادامه پشتیبانی نظامی از افغانستان پس از سال ۲۰۱۶ اعلام آمادگی کرده‌اند من از آنان استقبال می‌کنیم. ما می‌خواهیم تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲هزار نظامی خود را در افغانستان نگهداریم. نیمی از این نیروها امریکایی و نیمی دیگر غیر امریکایی خواهند بود. ما می‌خواهیم سطح مورد نیاز نیروهای‌مان را در افغانستان نگهداریم.»
داگلاس لوت، سفیر ایالات متحده امریکا در ناتو نیز گفت: «از دیدگاه من افغانستان یک کار نا تمام برای ناتو است و با وجود چالشهای کنونی در نزدیک مرزهای مان ما باید به تعهدات خود در برابر افغانستان عمل کنیم.»
ایالات متحده امریکا و کشورهای عضو ناتو در اخیر سال 2014 میلادی مأموریت نظامی خود را در افغانستان پایان بخشیدند و مأموریت آموزشی و مشوره دهی زیر نام «حمایت قاطع» شروع نمودند که شامل 13 هزار سرباز است و اکثر این سربازان امریکایی هستند.
در برنامه قبلی ناتو، قرار بود نظامیان کشورهای خارجی تا آخر سال 2016 افغانستان را ترک کنند، اما با افضایش ناامنی‌ها در سال جاری رییس جمهور اوباما اعلام کرد که نظامیان امریکایی پس از 2016 نیز در افغانستان باقی می‌ماند.