پایان تور شش روزه به اروپا

سفر شش روزه‌ی اشرف غنی احمدزی، رییس حکومت وحدت ملی، به اروپا سر انجام روز شنبه به پایان رسید. اشرف غنی در رأس یک هیئت بلند پایه دولتی که به اروپا رفته بود، از فرانسه، ایتالیا، آلمان و سویدن دیدن کرد. پرواز حامل اشرف غنی، نخست به فرانسه نشست و اشرف غنی در بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که توسط ملل متحد برگزار شده بود، سخنرانی کرد. آخرین کشوری که رییس حکومت وحدت ملی به آن سفر کرد سویدن بود.
سفر غنی به اروپا با دست‌آورد‏ها و چالش‌هایی همراه بود. اما کم‏ نبود حاشیه‌های که کل سفر غنی به اروپا را تحت تأثیر قرار داد. بررسی و ارزیابی دقیق این سفر خارج از ظرفیت این ستون است. اما از مهم‌ترین دست‌آورد‏های این سفر وعده‌های کمک مالی کشورهای آلمان و سویدن برای افغانستان بود. مقامات آلمانی در بخش کاریابی در افغانستان وعده 25 میلیون یورو داد. آلمان این مبلغ را به صندوق برنامه ملی اشتغال‌زایی پرداخت خواهد کرد که در هفته‌های اخیر توسط غنی افتتاح شد. هم‌چنین این کشور از دوام کمک‌های آلمان به افغانستان تا سال 2020 سخن گفت. کنفرانسی که قرار است در ماه‌های آینده به ابتکار آلمان برای تشویق سرمایه‌گذاری در افغانستان برگزار شود، از دیگر موارد مهم این سفر بود.
بخش دیگر از این دست‌آوردها امضای یک موافقت‌نامه با کشور سویدن در زمینه توسعه است. مقامات سویدن با امضای این موافقت‌نامه تعهد کردند که تا ده سال آینده مبلغ 7,8میلیارد کرون که در حدود 920 میلیون دالر می‏شود در بخش‏های مختلف در اختیار افغانستان قرار دهد.
مصاحبه تلویزیونی اشرف غنی احمدزی و سخنرانی او در بنیاد پژوهشی کوبر در آلمان از حواشی این سفر بود که در رسانه‌ها بازتاب گسترده یافت. اشرف غنی در بخشی از مصاحبه تلویزیونی خود در مورد مهاجران که بیشتر مورد توجه قرار گرفت، گفت مهاجرین افغان در اروپا آینده خوبی ندارند و ناگزیر هستند در کشورهای اروپایی ظرف‌شویی کنند.
بر اساس گزارش‏ها در هشت ماه نخست سال جاری بیشتر از 130 هزار شهروند کشور افغانستان را ترک و به کشورهای مختلف از جمله به کشورهای اروپایی، مهاجرت کرده‌اند. در کنار سیل مهاجران افغان به اروپا، سوری‏ها و عراقی‏ها نیز به اروپا مهاجرت کردند. این مسئله کشورهای اروپایی را با بحران مهاجرت روبه‌رو کرد. بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا قوانین مهاجرت را تغییر دادند و بارها از اخراج مهاجرین سخن گفتند. این مسئله یکی از دغدغه‏های اصلی مهاجران افغان نیز بود. به همین‏ دلیل، انتظارها از سفر غنی به اروپا زیاد بود و توقع می‌رفت غنی بتواند کشورهای میزبان را وادار به قبول مهاجرت و از مسایل متعدد که افغان‌ها را وادار به مهاجرت کرده است، با کشورهای اروپایی در میان بگذارد تا بلکه از خروج مهاجران افغان جلوگیری کند. غنی هرچند در ملاقات‌های متعددی که با مقامات کشورهای اروپایی داشت در مورد مسئله مهاجرت افغان‌ها صحبت کرد اما مصاحبه غنی تمام تلاش‌های غنی در باب مهاجران افغان‏ را تحت پوشش قرار داد.
بسیاری‌ها در داخل و نیز مهاجران، این سخن غنی را غیر مسئولانه و به دور از واقعیت‌های دردناک جاری در افغانستان خواندند و او را به‌خاطر این سخن‌اش که مهاجرین افغان در اروپا ناگزیر هستند ظرف‌شویی کنند، مورد سرزنش قرار دادند. واقعیت نیز همین است. هیچ افغان‏ مهاجر به‌خاطر ظرف‌شویی کشور شان را ترک نکرده است بلکه آن‌ها از سر ناگزیری و به‌دلیل بیکاری و اوضاع بد امنیتی مجبور به ترک افغانستان شده‌اند. اشرف غنی احمدزی به‌جای توهین و اهانت به مهاجران، باید از سیاست‌های ناکام امنیتی خود و هم‌چنان از بحران بیکاری در افغانستان سخن می‌گفت و از کسانی‌که از سیاست‌های او متضرر و مهاجر شده‌اند، عذرخواهی می‌کرد. حرف‌های غیر مسئولانه غنی باعث خشم مهاجران شد و افغان‌های مقیم سویدن در یک راهپیمایی اعتراض‌آمیز در برابر پارلمان سویدن، نارضایتی شان را از سیاست‌های غنی نشان دادند.
موضوع دیگر این سفر حرف‌های غنی در مورد طالبان بود. غنی در بنیاد پژوهشی کوبر گفت که طالبان و حامیان آن می‌خواستند دو جغرافیای سیاسی در افغانستان ایجاد کنند. غنی این سخن را یک سال پس از آن می‌گوید که طالبان را مخالفان سیاسی حکومت خود خطاب کرد. با گذشت هر روز، تناقض‌گویی‌های غنی بیشتر می‌شود و پریشان گویی‌ها نشان می‌دهد که ایشان هیچ موضع مشخص در قبال هیچ مسئله‌ کشور ندارد.