هند انستیتوت ملی معادن افغانستان را می‏‌سازد

اطلاعات روز: طرح ابتدایی برنامه‌های ایجاد انستیتوت معادن در افغانستان به کمک مالی کشور هند توسط نماینده سفارت این کشور در کابل با اشتراک استادان انستیتوت معادن هند به وزارت معادن و پترولیم ارائه شد.
در خبرنامه‌ی وزارت معادن که روز شنبه به نشر رسیده، آمده است که براساس این طرح انستیتوت معادن افغانستان که قرار است به زودی در یکی از شهرهای بزرگ افغانستان ایجاد گردد، تمامی برنامه‌ها و مضمون‌های درسی آن براساس استاندارد‌های اکادمیک معادن خواهد بود.
هم‌‏چنان انستیتوت معادن هند که تجربه فراوان در این عرصه دارد، برای پنج سال اول به‌عنوان پشتیبان این انستیتوت عملاً همکاری خواهند نمود.
در خبرنامه آمده است که برنامه درسی این انستیتوت، ارائه دهنده‌ی برنامه‌هایی به سویه لیسانس و ماستری در بخش‌های معدن کاری، محیط زیست معادن، تکنالوژی‌های جدید معدن و هم‏‌چنان انجنیری پترولیم خواهد بود و در دراز مدت تحصیلات اکادمیک دکتورا را نیز مد نظر خواهد داشت.
قرار است این انستیتوت در کنار برنامه‌های اکادمیک، برنامه‌های کوتاه مدت تخنیکی را برای انجنیران و کارمندان سکتور معادن نیز برگزار نماید.
اعمار انستیتوت معادن افغانستان، براساس توافق نخست وزیر هندوستان در سفر سال 2011 به افغانستان، وعده داده شده بود. هدف از اعمار آن ارائه برنامه موثر آموزشی در سکتور معادن افغانستان خوانده شده است.
این انستیتوت شامل سه بلاک بزرگ که در برگیرنده صنف‌های درسی، لابراتوارها،‌ تعمیر اداری، اتاق‌های کنفرانس و هم‏‌چنان خوابگاه برای دانشجویان می‌باشد.
خبرنامه افزوده تا زمانی که افغانستان قادر به ادامه چرخش این انستیتوت نشده باشد، تمام مصارف آن برای پنج سال اول به دوش کشور هندوستان می‌باشد.