کاهش 22 درصدی سرمایه‌گذاری در افغانستان

اطلاعات روز: مسؤلان اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان (آیسا) می‌گویند، در 9 ماه گذشته میزان سرمایه‌گذاری نسبت به سال 2014 میلادی 22 درصد کاهش یافته‌ است.
به نقل از رادیو سلام وطندار، قربان حقجو، رییس اداره آیسا روز سه‌شنبه هنگام امضای تفاهم‌نامه‌ی ساخت 24 پارک صنعتی در پنچ ولایت گفته که حکومت با نداشتن راهبرد و سیاست اقتصادی مشخص، باعث خروج سرمایه‌های داخلی و کاهش سرمایه‌گذاری در کشور شده است.
آقای حقجو افزوده که عدم ثبات سیاسی و اوضاع ناگوار اقتصادی در کشور سبب شده تا میزان سرمایه‌گذاری‌ها روز به روز کاهش یابد. وی هم‌چنین نبود تسهیلات بانکی را چالش دیگری فراروی امر سرمایه‌گذاری دانسته است.
به گفته‌ی حقجو، در حال حاضر سود وام‌های بانکی 3 تا ۶ ساله به ۱۲ تا ۳۰ درصد می‌رسد که این مسئله خود مانع بزرگی پیش روی سرمایه‌گذاری در کشور است.
در همین حال، شماری از بازرگانان و سرمایه‌گذاران نیز نبود امنیت و عدم دست‌رسی به امکانات پایه‌ای و ضروری برای سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین دلایل خارج شدن سرمایه‌ها از کشور می‌دانند.
با این همه رییس اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید که این اداره برنامه‌ای را روی دست دارد که با عملی شدن آن، نه‌تنها چالش‌های موجود کاهش خواهد یافت، بلکه سرمایه‌گذاری داخلی نیز رونق تازه خواهد گرفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *