شورای حراست و ثبات افغانستان: انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی‌ها در میان بهار و تابستان سال آینده برگزار شود

شورای حراست و ثبات افغانستان: انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی‌ها در میان بهار و تابستان سال آینده برگزار شود

اطلاعات روز: شورای حراست و ثبات افغانستان از تاریخ تقریبی « انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها» انتقاد کرد.
شورای حراست و ثبات افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از تاریخ تقریبی که رییس جمهور غنی برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها تعیین کرده است، انتقاد کرد. از دید این شورا، زمان برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها از سوی حکومت به تأخیر انداخته شده است.
سه روز قبل، رییس جمهور غنی میانِ فصل‌های تابستان و خزان سال آینده را تاریخ تقریبی انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها اعلام کرد. اما شورای حراست و ثبات افغانستان می‌گوید این تاریخ تقریبی برای برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی‌ها ناممکن و خلاف توافق‌نامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی است.
شورای حراست و ثبات افغانستان می‌گوید انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی‌ها در میان بهار و تابستان سال آینده برگزار شود. این شورا شش ماه را زمان کافی برای گرفتن آمادگی از سوی مسئولان برای برگزاری انتخابات می‌داند و می‌افزاید که جنگ در زمان تقریبی انتخابات که از سوی رییس جمهور غنی اعلام شده است به صورت چشم‌گیری افزایش می‌یابد.
بر بنیاد توافق‌نامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی، این حکومت می‌باید از اولین روز فعالیت تلاش می‌کرد تا به اصلاح نظام انتخاباتی کشور اقدام کرده و زمینه را برای برگزاری به موقع انتخابات فراهم آورد. اما به نظر می‌رسد زمان تقریبی که از سوی رییس جمهور غنی برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها پیشنهاد شده است، منجر به محدود کردن لویه جرگه قانون اساسی می‌گردد که قرار است تا پایان دو سالگی حکومت وحدت ملی (سنبله ماه 1395) تدویر شود. هدف از برگزاری این لویه جرگه تعدیل نظام سیاسی کشور عنوان شده است.
این شورا هم‌چنین در مورد از سرگیری گفت‌وگوهای صلح مشروط بر اینکه به رهبری افغان‌ها باشد اعلام حمایت کرد.
علاوه بر این، رییس جمهور غنی از آغاز دور تازه‌ی گفت‌وگوهای چهارجانبه برای تأمین صلح تا چند هفته دیگر خبرداده است. این گفت‌وگوها از سوی شورای حراست و ثبات افغانستان مورد استقبال قرار گرفته است. اما، شفافیت، حفظ وحدت ملی و حاکمیت ملی افغانستان به‌عنوان «یک خط سرخ»، تضمین دست‌آوردهای چهارده سال گذشته به‌خصوص قانون اساسی کشور، و هم‌چنین رهبری گفت‌وگوها توسط افغان‌ها، مواردی اند که این شورا آن‌را از شرط‌های قبول این گفت‌وگوها خوانده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *