Pakistan Minister

نشست چهارجانبه به منظور طرح مکانیزم گفت‌وگوهای صلح در اسلام‌آباد برگزار می‌شود

اطلاعات روز: روز دوشنبه، اسلام‌آباد میزبان نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین به‌منظور طرح مکانیزم گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان با گروه طالبان است.
در سال‌های گذشته نشست گفت‌وگوهای صلح و اخیراً از سرگیری گفت‌وگوها نتیجه‌ی در پی نداشت اما حضور امریکا در نشست اسلام‌آباد امیداواری‌های را به منظور یافتن یک مکانیزم برای گفت‌وگوها صلح به بارآورده است.
رییس جمهور غنی که به ولایت شرقی ننگرهار سفر کرده بود، روز یک‌شبنه در نشست خبری با اشاره به گفت‌وگوهای صلح گفت که هرگونه موافقه در این روند بر بنیاد اصول کشور خواهد بود.
آقای غنی افزود که حاکمیت افغانستان نمی‌تواند معامله شود و هیچ کشوری اجازه‌ ندارد تا به افغانستان بگوید که با کی باید روابط داشته باشد و با کی نداشته باشد.
هیئت اداری مجلس نمایندگان حضور نماینده‌های چین و امریکا را در این نشست مهم خوانده و اظهار امیدواری کرده که این نشست نتیجه مثبت در پی داشته باشد.
محمد نذیر احمدزی، معاون دوم مجلس نمایندگان به رادیو آزادی گفته که امریکا و چین می‌توانند بالای پاکستان فشار وارد نمایند تا این کشور در خصوص صلح افغانستان همکاری صادقانه داشته باشد.
احمد شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت خارجه نیز گفته که نمایندگان چهار کشور در مورد ایجاد نقشه راه برای گفت‌وگوهای صلح بحث می‌کنند.
آقای مستغنی گفته: «این یک نشست چهار جانبه است که در مورد نقشه راه برای گفت‎وگوهای صلح کار خواهد کرد و هم‌چنین در جهت ایجاد مکانیزم‌ها برای بررسی توافقات و تعهدات هر چهار طرف و هم‌چنین تثبیت عملی شدن این توافقات و تعهدات کار صورت خواهد گرفت.»
از سویی هم، مقام‌ها از ریاست اجرائیه حکومت گفته که در این نشست نه نمايندگان طالبان خواهد بود و نه هم كدام تعهدی برای اين گروه داده خواهد شد.
جاويد فيصل، معاون سخن‌گوی رياست اجراییه به خبرگزاری جمهور گفته که در نشست چهارجانبه اسلام‌آباد روی تعهدات به طالبان نه بلکه روی ايجاد چارچوب از سرگيری گفت‌وگوهای صلح بحث خواهد شد.
گفته می‌شود که حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه در رأس هیئت افغانستان و از جانب پاکستان اعزاز احمد چوهدری معین وزارت خارجه این کشور در نشست چهار جانبه اشتراک خواهند کرد.
پس از نشر خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان که روند گفت‌وگوهای صلح نیز متوقف شد، تلاش‌ها برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح جریان دارد.
مقام‌های پاکستان و افغانسان در نشست قلب آسیا در پاکستان و در سفر راحل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان در کابل روی از سرگیری گفت‌وگوهای صلح به توافق رسیدند.
با این حال چشم‌ها به نتیجه‌ی نشست چهارجانبه اسلام‌آباد دوخته شده است که قدمی باشد رو به جلو در روند گفت‎وگوهای صلح دولت افغانستان با طالبان.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *