پیش‌بینی سال 1395

بینی‌نوشت یک فاجعه

مردی در ولایت فاریاب بینی خانمش را با کارد برید. متخصصین بینی ولایت فاریاب گزارش کرده که این مرد به هیچ عنوان یک شوهر خوب محسوب نمی‌شود. شوهران خوب به جای بریدن بینی خانم‌های شان، برای خانم‌های شان روزه ثوابی می‌گیرند.
بریدن بینی در افغانستان فاجعه‌ی تازه‌ای نیست. اما تکرار فجایع از این دست، به ما می‌گوید که تعقیب و مجازات مجرمین و خطاکاران در افغانستان جدی نیست. به این معنا که هزینه‌ی جرم در افغانستان بسیار کم‌تر از حداقل لازم است، به همین خاطر میزان ارتکاب جرم در کشور ما بسیار بالاست.
حالا بیایید به این فاجعه از زاویه‌ی دیگری نگاه کنیم. ما مردم افغانستان هستیم. ما منافع داریم، ارزش‌ها داریم. گذشته، حال و آینده داریم. نمی‌شود نداشته باشیم، همین که بشر باشی، مجبوری از این چیزها داشته باشی. ما در کنار منافع، ارزش‌ها، گذشته، حال، آینده، منابع و فرصت‌های خویش، مجموعه‌ی از تشکیلات داریم که از یک طرف حافظ منافع ماست، از طرف دیگر مدافع ارزش‌ها و گذشته‌ی ماست و از طرف دیگر، نگران حال، آینده، منابع و فرصت‌های ماست. این تشکیلات عبارتند از: ریاست جمهوری، ریاست اجرائیه، شورای وزیران، پارلمان، مجلس سنا، شورای علما، شورای جهلا، اپوزیسیون‌های اقتصادی و بقیه تشکیلات که من اجازه نمی‌دهم حتا نام مبارک شان وارد ذهنم شود. حالا دقت کنید که همین تشکیلات به بریده شدن بینی خانمی، چه واکنشی نشان داده و چه‌قدر این واکنش‌ها بینی‌های آینده‌ی وطن را از خطر بریده شدن حفاظت می‌کنند.
ریاست جمهوری: جلالت‌مآب محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان تاب دیدن بینی‌های بریده‌ی خانم‌ها را ندارد. ظفر هاشمی سخن‌گوی رییس جمهور در این زمینه گفت: بینی این خانم در قریه شرشر ولسوالی قیصار بریده شده. این خانم بیست ساله است و یک دختر دارد. شوهر این خانم یک مرد است. مقامات پولیس ولایت فاریاب می‌گوید که شوهر این خانم بیست ساله که یک دختر هم دارد، به مکان نامعلومی فرار کرده است. اما تحقیقات در خانه‌ی این خانم شروع شده.
جنرال دوستم: من که گپای رییس اشرف غنی را شنیدگی کردم، گفتم یک یخچال کلان بیارید که من 4 ساعت داخلش شیشتگی باشم. این رییس جمهور اس، چه اس؟ ای چه گپ اس؟
ریاست اجرائیه: مردان سیاه‌دل و جنایت‌وند افغانستان یک بار دیگر خانم‌های عزیز این سرزمین مردخیز را این‌بار از مجرای بینی به سوگ نشاندند. ما به حول و قوه‌ی الهی و به یاری آن‌عده از مردم فاریاب که به ما رای داده بودند، از محکوم کردن این حادثه‌ی المناک دست برنخواهیم داشت مگر این‌که شوهر آن خانم پنجاه درصد به‌دست عدالت سپرده شود.
شورای وزیران: شورای وزیران با قاطعیت تاکید کرد که بینی یکی از اعضای مهم بدن است و نباید بریده شود.
پارلمان: طبق معمول، پارلمان در این مورد دو موضع‌گیری متفاوت داشت. یک‌عده عمل بینی بریدن را محکوم می‌کرد و عده‌ی دیگر این وکلا را. فقط بشر دوست در این زمینه نظر خاص خودش را داشت. بشر دوست گفت: این مرد اگر به زودی گرفتار و به سزای اعمالش نرسد، در آینده یک اشرف غنی دیگر می‌شود. اگر این مرد، مرد می‌بود می‌آمد بینی اشرف غنی را می‌برید، اما چه کنیم که… (مایکش را قطع کردند و ادامه‌اش فهمیده نشد).
مجلس سنا: نه آقای مسلم‌یار است و نه آقای ایزدیار. ما بعداً واکنش نشان می‌دهیم.
شورای علما: بینی بریدن در دوران صدر اسلام گزارش نشده. می‌توان گفت این یک بدعت در خشونت است و بدعت بد است. اما از آن‌جایی‌که این مرد بینی خانم خودش را بریده و قسمت بریده شده را باخود نبرده بلکه به تنهایی در سرزمین طالبان فرار کرده، بسیار سخت است که در این مورد چیزی گفت. ما فقط همین‌قدر می‌دانیم که در این مورد هیچ حدیث معتبری وجود ندارد تا با استناد به آن فتوای خویش را صادر کنیم. خواهش ما از خانم‌ها این است که اگر شوهران تان بدخوی معلوم می‌شود، زیاد پیش شان بینی بینی نشوید!
شورای جهلا: اوفففف اوفففف! حیف که حکومت و زمانه خراب است، ورنه این‌گونه مردها را به هر قیمتی که شده باید دست‌گیر و بدون هیچ تعارفی مجازات کرد. مقامات ولایت فاریاب دروغ می‌گوید که این مرد در مناطق تحت کنترل طالبان فرار کرده. از کجا معلوم که خود همین مقامات برای همین چند کلمه دروغ خویش پول دریافت نکرده باشند؟ پولیس‌ها از این چال‌بازی‌ها را خوب بلد است. خواهش ما از پولیس‌ها این است که همه مجرمین را در بدل پول پنهان یا آزاد نکنید.
اپوزیسیون‌های اقتصادی: این مجموعه که شامل شورای حراست و ثبات افغانستان، جبهه نوین ملی و بقیه‌ی دانشمندان معترض می‌شوند در این مورد چیزی نگفته. آن‌ها گفته که ما این‌قدر کوچک و ذلیل نیستیم که در این موارد هم واکنش نشان بدهیم.
بینی‌نوشت: برای بینی‌های که بریده شده و بینی‌های که در آینده بریده خواهد شد، متاسفم. تا که ما این‌گونه مردمیم و تا زمانی‌که این بزرگان به جای قانون، مدافع حقوق و منافع ما باشند، بینی‌های زیادی بریده خواهند شد.


دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *