رییس جمهور برای رسیدگی به مشکلات رسانه‌های همگانی حکم صادر کرد

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی برای رسیدگی به مشکلات رسانه‌های همگانی، تسهیل فعالیت‌های قانونی رسانه‌ها و فعلان رسانه‌ای، تأمین امنیت خبرنگاران و همکاری ادارات دولتی با رسانه‌ها حکم صادر کرد.
ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری روز یک‌شنبه در نشست خبری مشترک با نمایندگان نهادهای حامی رسانه‌ها گفت که براساس این حکم نهادهای دولتی و غیردولتی مسئولیت دارند که به مشکلات خبرنگاران به‌طور همه‌جانبه رسیدگی کنند.
آقای هاشمی افزود که در این حکم روی چه‌گونگی برخورد متقابل خبرنگاران و نیروهای امنیتی، رسیدگی به تخطی رسانه‌ها و رسیدگی به پرونده‌های قتل و زخمیان خبرنگاران تأکید شده است.
هاشمی هم‌چنان از ایجاد یک صندوق وجهی برای رسیدگی به خانواده خبرنگاران که جان شان را از دست داده‌اند، خبر داد. به گفته‌ی هاشمی این صندوق از سوی حکومت افغانستان با همکاری شرکای بین‌المللی‌اش ایجاد می‌شود.
استقبال نهادهای مدافع رسانه‌ها از حکم رییس جمهور
در همین حال، نهادهای مدافع رسانه‌ها، اعضای اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان و خبرنگاران از حکم رییس جمهور استقبال کردند.
رحیم الله سمندر، یکی از مدافعان رسانه‌ای در این نشست خبری گفت، این حکم، رسانه‌ها و خبرنگران را در زمینه تأمین امنیت و اطلاع‌رسانی کمک می‌کند.
آقای سمندر افزود که نمایندگان جامعه رسانه‌ای کشور می‌خواهند که گام‌های عملی برای تطبیق این حکم برداشته شود.
فهیم دشتی، رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان گفت، ماه گذشته مسئولان نهادهای صنفی خبرنگاران و رسانه‌ها در دیداری با ريیس جمهور پیشنهادهای شان را برای بهبود وضعیت کار رسانه‌ای و حمایت از فعالان رسانه‌ای مطرح کردند.
به گفته‌ی دشتی، تنظیم کودهای اخلاقی برای خبرنگاران به ویژه در راستای پوشش رویدادهای تروریستی، تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران، چه‌گونگی دست‌رسی به اطلاعات و همکاری برای ایجاد صندوق حمایت از شهدای جامعه رسانه‌ای از مواردی بود که با رییس جمهور در میان گذاشته شد.
استراتژی مشخص برای تأمین امنیت خبرنگاران طرح و اجرا می‌شود
از سویی هم، نورالحق علومی، وزیر داخله امروز در نشستی با شورای رهبری اتحادیه ملی ژورنالیستان و نمایندگان رسانه‌های کشور گفته است که وزارت داخله و اعضای شورای امنیت ملی روی یک استراتژی درازمدت برای تأمین امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها کار می‌کنند.
نورالحق علومی گفته است که شورای امنیت ملی نیز طرحی را برای تأمین امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها روی دست دارد که به زودی نتایج آن در اختیار رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای قرار داده خواهد شد.
نگرانی‌ها در مورد کار رسانه‌ای و تهدیدها علیه خبرنگارن در کشور در حالی‎ افزایش می‌یابد که در سال جاری خبرنگاران و رسانه‌ها بیشتر از سال‌های گذشته مورد تهدید و خشونت قرار گرفته‌اند. در رویداد تکان‌دهنده‌ی دو هفته پیش، موتر حامل کارمندان «موبی گروپ» هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در آن 7 نفر کشته و 27 تن دیگر زخم برداشتند. دو روز پیش نیز یک خبرنگار رادیو تلویزیون ملی در ولایت ننگرهار کشته شد. از سویی هم، از میان صدها پرونده خشونت علیه خبرنگاران در سال‌های گذشته، تنها شماری از این پرونده‌ها بررسی شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *