اطلاعات روز

آلودگی هوا سالانه باعث مرگ بیش از ۵ میلیون نفر در جهان می‌شود

اطلاعات روز: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیش از ۵ میلیون و پنج‌صد هزار نفر هر ساله در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودهنگام می‌شوند. بیش از نیمی از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا در کشورهای چین و هند است.
به گزارش بی‌بی‌سی، کارخانه‌ها، موترها و گازی که از سوختن چوب و ذغال سنگ متصاعد می‌شود از جمله عوامل اصلی این آلودگی‌ها عنوان شده است.
تنفس ذرات سمی کوچک خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی‌های تنفسی و حتا سرطان را به دنبال دارد.
در حالی که کشورهای توسعه یافته در دهه‌های گذشته توجه زیادی به این مشکلات کرده‌اند، شمار افرادی که در کشورهای در حال توسعه در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، رو به افزایش است.
براساس این تحقیقات، آلودگی هوا بیش از عوامل خطرناک دیگری نظیر سوءتغذیه، چاقی و مواد مخدر باعث مرگ و میر می‌شود.
کارشناسانی که جزئیات تحقیقات‌شان را در بزرگ‌ترین فستیوال علوم در واشنگتن در معرض عموم قرار داده‌اند از دو کشور چین و هند خواسته‌اند برای محدود کردن انتشار گازهای سمی، به استفاده از تکنالوژی‌های تمیزتر و جدیدتر اولویت دهند.
گفته شده سالانه در چین حدود یک میلیون و شش صد هزار نفر و در هند تقریباً یک میلیون و سه‌صد هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
این آمارمربوط به سال ۲۰۱۳ میلادی است.
در چین، عامل اصلی آلودگی هوا ذرات ناشی از سوختن ذغال سنگ عنوان شده است.
این در حالی‌ست که در هند انتشار گازهای ناشی از سوختن چوب، فضولات، بقایای محصولات و موادی که برای گرم کردن و پخت و پز استفاده می شود، عامل اصلی آلودگی هوا به شمار می‌رود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *