سیاف: حکومت توانایی تأمین امنیت را ندارد، به مردم اجازه داده شود

اطلاعات روز: عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی و یکی از اعضای «شورای حراست و ثبات افغانستان»، در بیست و هفتمین سالروز خروج نیروهای شوری سابق از افغانستان با انتقاد از عملکرد حکومت در زمینه تأمین امنیت گفت، حکومت توانایی ندارد و با این وجود باید مردم برای دفاع از کشور شان آماده شوند.
27 سال از خروج نیروهای شوری سابق از افغانستان می‌گذرد، به مناسبت از این روز در پایتخت و ولایت‌های کشور مراسم مختلف برگزار شد. آقای سیاف در مراسمی که از سوی «شورای حراست و ثبات افغانستان» در کابل برگزار شده بود، با اشاره به تشدید جنگ در کشور و گسترش فعالیت‌های تازه طالبان گفت رهبران حکومت باید قبول کنند که در تأمین امنیت عاجز اند و «توانایی آن را نداشته‌اند که دشمن را به عقب بزنند.»
سیاف افزود باوجود این وضعیت، برای دفاع از کشور به مجاهدین سهم داده نشده است و اگر به «مردم» اجازه داده نشود، رهبران حکومت وحدت ملی مسئول پیامدهای آن خواهند بود. او گفت: «قبل از این‌که ملت خود را برای دفاع از کشور وارد میدان سازد، رهبران حکومت باید راه را باز کنند، تا ملت وارد میدان شود، ما می‌خواهیم از کشور خود دفاع کنیم و در چوکات نظام، امنیت کشور را تأمین کنیم.»
این رهبر جهادی هشدار داد در صورتی که به مردم برای دفاع از کشورشان اجازه داده نشود «مردم مجبور خواهند شد که وارد صحنه شوند در آن صورت بی‌نظمی‌ و کشمکش به‌وجود خواهد آمد که ما طرفدار آن نیستیم.»
آقای سیاف در بخشی از سخانش با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان با گروه طالبان گفت از صلح و ثبات حمایت می‌کنیم اما به شرطی که با تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور معامله صورت نگیرد.
نیروهای شوری سابق در ششم جدی ۱۳۵۸ وارد افغانستان شدند که در ۲۶ دلو ۱۳۶۷ بعد از 9 سال مقاومت مردم کشور مجبور به ترک افغانستان شدند. در جنگ ده ساله‌ی افغانستان و شوروی، بیش از یک‌ونیم میلیون نفر کشته، حدود یک میلیون نفر دیگر معلول و بیش از پنج میلیون نفر هم به کشورهای ایران، پاکستان و ده‌ها کشور دیگر آواره شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *