اطلاعات روز

آلمان سه مکتب را در کابل به مکاتب نمونه تبدیل می‌کند

اطلاعات روز: سفارت آلمان در کابل می‌گوید که آلمان تصمیم دارد با تطبیق یک برنامه، سه مکتب را در کابل از نظر تعلیم و آموزش به بهترین مکاتب در افغانستان تبدیل کند. این برنامه در مکتب‌های عایشه درانی، جمهوریت و امانی تطبیق می‌شود.
دویچه وله به نقل از سفارت آلمان نوشته است که وزارت آلمان مبلغ بیش از 10 میلیون دالر را برای حمایت از این سه مکتب در نظر گرفته است. این مبلغ قرار است در عرصه‌ی ‌ارتقای سطح تعلیمی دانش آموزان و ارتقای سویه تدریس معلمان به مصرف برسد.
مارکوس پوتسل، سفیر آلمان در افغانستان، روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفته است که این برنامه توسط مؤسسه‌ تعلیمات بهتر برای افغان‌ها به پیش برده می‌شود.
این مؤسسه که در رأس آن داکتر رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی حامد کرزی قرار دارد، قرار است تا بودجه اختصاصی را برای این سه مکتب مصرف نموده و این مکتب‌ها را مدیریت نماید.
در این برنامه قرار است وقت بیشتری برای تدریس و آموزش در این مکاتب مدنظر گرفته شود. تدریس در این مکاتب در فصل زمستان نیز ادامه می‌یابد و حکومت آلمان در تأمین مصارف تغذیه، گرم کردن و سایر نیازمندی‌های دانش آموزان نیز کمک خواهد کرد.
برنامه تدریسی این مکاتب یک روز کامل را در بر می‌گیرد. استادان این سه مکتب از سوی معلمین آلمانی آموزش خواهند دید و این استادان معاش بیشتر دریافت خواهند کرد.
داکتر رنگین دادفر سپنتا، در این نشست خبری گفته است سطح آموزش در این مکتب‌ها متفاوت‌تر از مکتب‌های دیگر خواهد بود. آقای اسپنتا افزوده که حدود یک سال قبل مقامات آلمانی اطلاع دادند که در این مورد ما می‌خواهیم یک مقدار پول سرمایه‌گذاری کنیم. به گفته‌ی او، چون در این مکتب‌ها دروس در طول روز ادامه می‌یابد، نیازمند هزینه بیشتر است.
اسپنتا گفته است افغانستان به دانش آلمان در عرصه‌های تخنیک، انجنیری، فلسفه و علوم اجتماعی نیاز دارد و انتقال تجارب علمی می‌تواند تغییراتی را در سیستم آموزش افغانستان وارد کند.
حکومت آلمان حمایت خود را از این سه مکتب از سال 2002 آغاز کرده است. لیسه امانی اولین مکتبی است که توسط حکومت آلمان در زمان شاه امان الله در کابل تأسیس شد.
هم اکنون شش استاد زبان آلمانی در این سه مکتب تدریس می‌کنند. سفیر آلمان گفته است حکومت افغانستان می‌تواند از تجاربی که در این سه مکتب به‌دست می‌آید برای مکاتب ولایات نیز استفاده کند.

دیدگاه‌های شما
  1. اگر تمامآ مديريت بوديجه آن توسط خود آلمانها به مصرف برسد بهتر خواهد بود . تا اينكه داكتر صاحب اسپنتا ويا شخص ديگري آنرا مديريت كند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *