چهارمین دور نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین

دعوت‌نامه صلح

گروه هماهنگی چهارجانبه در نشست چهارم خود تاریخ گفت‌وگوهای مستقیم دولت افغانستان با طالبان را اعلام کرد. بر اساس اعلامیه مشترک این گروه، قرار است در هفته اول ماه مارچ اولین دور نشست دولت افغانستان با طالبان در پاکستان برگزار شود. گروه هماهنگی، از همه گروه‌های طالبان و گروه‌های دیگر دعوت کرده است تا نماینده‌های با صلاحیت شان را در اولین دور گفت‌وگوهای مستقیم صلح بفرستند. گروه هماهنگی در اعلامیه شان گفته است که پس از برگزاری اولین دور نشست دولت افغانستان با طالبان، بلافاصله نشست بعدی این گروه در پاکستان برگزار خواهد شد.
تعیین تاریخ دقیق گفت‌وگوهای مستقیم دولت افغانستان با طالبان، خبر خوشایندی است. پس از سال‌ها جنگ و بدبختی، این‌که چهار کشور توافق کرده‌اند در ماه بعدی میلادی طرف‌های درگیر به‌صورت مستقیم باهم گفت‌وگو کنند یک گام مثبت و امیدوار کننده جهت پایان جنگ در افغانستان به شمار می‌رود. صلح پایدار و عادلانه و ختم درگیرهای مسلحانه از آرزوی دیرین مردم افغانستان است. دولت افغانستان به مثابه یک طرف قضیه بارها از گروه‌های مخالفین دعوت به مذاکره کرده و خواهان پایان جنگ در افغانستان شده است. در یک و نیم سال گذشته دولت افغانستان فقط یکبار موفق شده است با طالبان رو در رو صحبت کند که این روند با مرگ ملا عمر متوقف شد. حالا با مشخص شدن تاریخ گفت‌وگوهای صلح، آیا مخالفین دولت حاضر خواهند شد تا به‌صورت مستقیم با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند؟
در نشست‌های قبلی گروه هماهنگی، قرار بود پاکستان فهرست افراد یا گروه‌های طالبان را که این کشور بالای آن نفوذ دارد، ارائه کند. اما گروه هماهنگی تنها تاریخ گفت‌وگوی صلح را اعلام کرده است اما در مورد این‌که آیا گروه‌های طالبان حاضر به مذاکره خواهند شد یا نه، جزئیات نداده است. طالبان هم تا موقع نگارش این یادداشت هنوز واکنش نشان نداده‌اند.
به رغم امیدواری‌ها از مشخص شدن تاریخ گفت‌وگوی صلح با طالبان، اما و اگرهای زیادی نیز وجود دارد.
اول، با توجه به اهمیت و ضرورت گفت‌وگوهای صلح با طالبان، اعضای گروه هماهنگی به‌صورت سری و محرمانه نشست‌های شان را برگزار کردند بدون آن‌که کم‌ترین جزئیات را با مردم افغانستان شریک بسازند. در صورتی که این مسئله در آینده هم تکرار شود و مثل نشست‌های قبلی این گروه ادامه پیدا کند شفافیت گفت‌وگوهای صلح را با پرسش مواجه می‌کند و عمومیت آن را زیر سوال می‌برد. اگر جنگ و صلح مسئله تمام شهروندان افغانستان است پس چرا این موضوع از مردم مخفی نگهداشته می‌شود؟ حالا که قرار است دولت افغانستان با طالبان گفت‌وگو کند، یکبار دیگر این مسئله مهم ملی در ابهام فرو رفته است. در صورتی که این روند به چنین شیوه به پیش برده شود، امیدواری‌های مردم تبدیل به یأس خواهد شد.
دوم، همزمان با مشخص شدن تاریخ گفت‌وگو، حکومت وحدت ملی اعضای شورای عالی صلح را نیز معرفی کرد. اشرف غنی در مراسم معرفی اعضای این شورا گفته است که اعضای این شورا در امور کاری شان مستقلانه کار کنند. قرار است این شورا گفت‌وگوهای صلح با طالبان را به پیش ببرد. مسئله این است که آیا حکومت گفت‌وگوها را دولتی و یکجانبه آن‌هم در قالب شورای صلح ادامه خواهد داد یا به دلیل این‌که چون جنگ و صلح با سرنوشت عموم مردم گره خورده است، دیگر گروه‌های سیاسی و مدنی را هم شامل این روند خواهد ساخت؟ مسئله مشارکت جریان‌های مختلف سیاسی و مدنی در گفت‌وگوهای صلح از آن‌جا دارای اهمیت است که حکومت اکنون فاقد مشروعیت مردمی است. بنابراین نمی‌تواند از شهروندان نمایندگی کند. حضور نمایندگان احزاب سیاسی و جامعه مدنی در گفت‌وگوهای صلح یک ضرورت است و به نحوی این روند را پذیرفتنی‌تر ساخته و اختلاف‌های سیاسی بر سر این مسئله را کاهش خواهد داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *