طالبان: در گفت‌وگوهای مستقیم صلح با دولت افغانستان شرکت نمی‎کنیم

طالبان: در گفت‌وگوهای مستقیم صلح با دولت افغانستان شرکت نمی‎کنیم

طالبان: در گفت‌وگوهای مستقیم صلح با دولت افغانستان شرکت نمی‎کنیم

اطلاعات روز: در آستانه برگزاری نخستین دور گفت‌وگوهای مستقیم صلح افغانستان با گروه طالبان، گروه طالبان اعلام کرده که در این گفت‌وگوها نماینده نمی‌فرستد.
گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای بر پیش‌شرط‌های شان که در نشست غیررسمی پگواش در قطر مطرح کرده بود، تأکید کرده و گفته است تا زمانی‌ که شرایط شان پذیرفته نشود، مذاکرات به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید. هم‌چنان گروه طالبان گفته است که دفتر سیاسی شان در قطر از آغاز مذاکرات صلح باخبر نشده است.
در اعلامیه‌ای طالبان که از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه به رسانه‌ها فرستاده شده‌، آمده است: «همان‌گونه که در نشست پگواش گفته شد، تا زمانی‌ که اشغال افغانستان پایان نیابد، فهرست سیاه برداشته نشود و زندانیان مظلوم رها نشوند، مذاکرات بی‌مفهوم و هدر دادن وقت است و نتیجه‌ای نخواهد داشت.»
گروه هماهنگی چهار جانبه که متشکل از نمایندگان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین است در نشست چهارم خود در کابل گفت که گفت‌وگوهای مستقیم نمایندگان دولت افغانستان با نمایندگان گروه‌های طالبان در اوایل ماه مارچ میلادی در پاکستان برگزار خواهد شد.
رییس جمهور غنی روز جمعه گفته بود که دولت افغانستان برای گفت‌وگو‌های صلح شرط نگذاشته و تمام مخالفان (همه گروه‌های که در برابر دولت می‌جنگند) را به میز مذاکره دعوت کرده است.
گروه هماهنگی چهارجانبه نیز در نشست اخیر خود از تمام گروه‌های طالبان دعوت کرد که از طریق نمایندگان با صلاحیت خویش در اولین دور گفت‌وگوهای مستقیم صلح شرکت کنند.
اما در اعلامیه‌ی گروه طالبان آمده است که ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان هیچ نماینده‌ای برای شرکت در گفت‌وگوهای مستقیم صلح با دولت افغانستان تعیین نکرده است.
طالبان در حالی‌ از عدم شرکت شان در نشست رو در رو با نمایندگان افغانستان سخن می‌زنند که هفته‌ی گذشته وزارت امور خارجه پاکستان گفت که این کشور با همه شاخه‌های طالبان افغان و دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت افغانستان تماس گرفته تا آن‌ها را به شرکت در گفت‌وگوهای مستقیم صلح افغانستان ترغیب کند.
هم‌چنان سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان، اخیراً گفت که چون رهبری گروه طالبان به همراه خانواده‌های خود در پاکستان زندگی می‌کنند، «به همین دلیل پاکستان می‌تواند بر آن‌ها فشار وارد کند و آن‌ها را به میز مذاکره بکشاند.»
در اعلامیه‌ی طالبان هم‌چنین گفته شده گفت‌وگوهای چهارجانبه صلح در حالی ادامه دارد که «آمریکایی‌ها به افغانستان نیروی تازه می‌فرستند، بمباران در جبهه‌های مختلف را ادامه می‌دهند، در عملیات شبانه نقش دارند، دولت افغانستان هم جنگ را در ولایات مختلف گسترش داده است و هزارها خانواده را در جریان زمستان آواره کرده است.»
گروه طالبان این دو حرکت را «متضاد» خوانده و گفته است که دفتر سیاسی این گروه در قطر از آغاز مذاکرات مطلع نشده است و «نظر شخصیت‌های مطرح افغان» در آن در نظر گرفته نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *