اطلاعات روز

نتایج یک نظرسنجی تازه: 81 درصد افغان‌ها از کارکرد حکومت وحدت ملی ناراض اند

اطلاعات روز: یک نظرسنجی تازه که از سوی موسسه BBG و نهاد تحقیقاتی گلوپ انجام شده نشان می‌دهد که نزدیک به 81 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نسبتاً یا کاملاً از کارکرد حکومت وحدت ملی ناراضی اند.
تنها 17 درصد از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی به‌صورت قسمی از کارکرد حکومت وحدت ملی راضی به نظر می‌رسند.
در این نظرسنجی از تاریج 27 اکتوبر تا 18 نوامبر با 2000 شهروند افغان در سراسر کشور گفت‌وگو شده است.
در خبرنامه‌ای که این سازمان به نشر رسانده آمده است که از هر چهار افغان بزرگ‌سال، سه تن از کارکردهای رهبری سیاسی افغانستان ناخوشنود هستند. 76 درصد از کارکردهای رییس جمهور غنی و 86 درصد دیگر از کارکردهای رییس اجراییه، عبدالله عبدالله، ناراض هستند.
هم‌چنان نتایج این نظرسنجی در مورد دیدگاه شهروندان افغانستان نسبت به آینده و سطح زندگی شان، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از مردم به این باورند که سطح زندگی شان در جریان سال آینده بدتر خواهد شد. براساس این نظرسنجی، 69 درصد افغان‌ها وضعیت کنونی زندگی شان را نسبت به یک سال گذشته نسبتاً یا بسیار خراب توصیف کرده‌اند. تنها دیدگاه 30 درصد دیگر نسبت به آینده مثبت بوده است.
46 درصد از اشتراک‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که وضعیت کلی زندگی شان در 12 ماه آینده نسبتاً یا بسیار خراب خواهد شد. اندکی بیشتر از 24 درصد به بهبود وضعیت زندگی شان در سال آینده خوشبین بوده و 30 درصد دیگر گفته‌اند نمی‌دانند آینده چه خواهد شد.
در این نظرسنجی از شهروندان کشور در مورد ده کشور و سازمان نیز نظر خواسته شده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که قدرت‌های منطقه‌ای در مقایسه با قدرت‌های غربی مطلوب‌تر تلقی شده‌اند. 62 درصد افغان‌ها در مورد هند دیدگاه مثبت دارند درحالی این میزان در رابطه به کشورهای چین به 46 درصد، روسیه 39 درصد و ایران به 37 درصد می‌رسد.
در همین حال میزان محبوبیت همایسه جنوب و شرقی کشور، پاکستان، در نزد افغان‌ها پایین‌تر از گروه تروریستی داعش قرار دارد. حدود 5.8 درصد از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی نظر مثبت نسبت به داعش داشته‌اند.
هم‌چنان از هر سه افغان، یک تن در مورد حضور کشورهای غربی، امریکا و بریتانیا، دیدگاه مثبت دارد. 11 درصد از مصاحبه‌شوندگان حضور امریکا و 10 درصد دیگر حضور بریتانیا را بسیار خوب ارزیابی می‌کنند.
در این میان، 28 درصد افغان‌ها دید خوب نسبت به نیروهای ناتو و آیساف دارند و 6 درصد حضور آنان را «بسیار خوب» توصیف کرده‌اند.
این نظرسنجی درحالی منتشر می‌شود که پیش از این بنیاد بین‌المللی آسیا با نشر نتایج یک نظرسنجی بیان داشت که فقط 36.7 درصد شرکت‌کنندگان گفته بودند که کشور شان در مسیر درست در حرکت است. از طرف دیگر، 57.8 درصد مصاحبه‌دهندگان به بنیاد آسیا گفته بودند که از کارکرد حکومت وحدت ملی راضی اند.
BBGیک اداره دولتی امریکا است که تنها نشرات برون مرزی دارد. این نهاد در بخش حمایت از رسانه‌های خارجی نیز فعالیت دارد. صدای آشنا و رادیو آزادی شامل این رسانه‌ها می‌باشند. گلوپ نیز یک شرکت تحقیقاتی مستقر در امریکا است که مشاوریت استراتژیک، تحلیل و ارزیابی و نظرسنجی‌های عامه را در داخل و بیرون از امریکا انجام می‌دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *