خوش‌بینی از راه‌یافتن حمیدی به کانون فساد

شنبه این هفته، نامزدان وزارت داخله و لوی‌سارنوالی مورد تأیید اعضای پارلمان قرار گرفتند و به این ترتیب، فرید حمیدی، نامزد لوی‌سارنوالی 200 رأی موافق و تاج‌محمد جاهد نامزدوزیر وزارت داخله 190 رأی موافق کسب کردند. وزارت داخله در زمان حکومت وحدت ملی دوبار سرپرست و یک دوره‌ی کوتاه هم مدیریت نورالحق علومی را به‌عنوان وزیر تجربه کرده است که اکنون با رأی گرفتن آقای جاهد این اداره‌ی امنیتی شاهد دومین وزیر خود در یک‌ونیم سال گذشته است. لوی‌سارنوالی اما از هنگام تشکیل حکومت جدید تا اکنون فاقد لوی سارنوال بود و این اداره با سرپرست اداره می‌شد.
لوی‌سارنوالی اداره‌ی مهمی است که عمده‌ترین اهداف آن تحقیق عمومی جرایم، اقامه‌ی دعوای جزایی و دنبال نمودن آن علیه متهم در محاکم، نظارت از جریان تحقیق جرم و تنفیذ احکام قطعی محاکم است.
به‌دلیل وقوع رویدادهای بی‌شمار جرایم، فساد گسترده‌ی اداری، آلوده بودن نهادهای دولتی از جمله قوه‌ی قضاییه و لوی‌سارنوالی در فساد، انتقادهای زیادی از لوی‌سارنوالی چه در گذشته و چه اکنون وجود دارد. لوی‌سارنوالی تاکنون در اجرای وظایف و رسیدن به اهداف‌شان ناکام و در پی‌گیری قضایا ضعیف عمل کرده است و به‌همین دلایل این اداره اکنون به‌مثابه‌ی کانون فساد شناخته می‌شود.
افغانستان به‌لحاظ شفافیت، صدرنشین کشورهای فاسد جهان است. سال‌هاست که این کشور جایگاه خود را به‌عنوان یک کشور فاسد همچنان حفظ کرده است. اخیراً دو نهاد معتبر؛ سازمان شفافیت بین‌المللی و دیدبان شفافیت افغانستان در گزارشی تحت عنوان ارزیابی نظام مالی افغانستان در 2015، اعلام کردند که آینده‌ی دولت و تأمین صلح در افغانستان مشروط به مبارزه‌ی جدی علیه فساد اداری، محاکمه‌ی افراد مفسد و جلوگیری از دخالت‌های سیاسی است. این دو نهاد پیشنهاداتی نیز برای ایجاد شفافیت ارائه کردند که انتصاب یک لوی‌سارنوال که از بالاترین سطح شفافیت برخوردار باشد و عملکرد او نشان‌دهنده‌ی توانایی‌اش برای برخورد جدی و قانون‌مند با فساد باشد، یکی از این توصیه‌ها بود.
فرید حمیدی که سال‌ها تجربه‌ی کار در عرصه‌ی قضا و حقوق دارد و از معتبرترین دانشگاه امریکا مدرک کارشناسی به‌دست آورده، خوش‌بینی‌های تازه‌یی را در میان مردم ایجاد کرده است. به یک عبارت، فرید حمیدی یکی از خوشنام‌ترین افرادی است که اکنون لوی‌سارنوالی را رهبری می‌کند. این‌که تجربه‌ی کار، تحصیلات تخصصی در حوزه‌ی قضا و حقوق و نیک‌نامی آقای حمیدی چقدر باعث موفقیت او در لوی‌سارنوالی خواهد شد، آینده معلوم خواهد کرد. اما صحبت‌های را که آقای حمیدی در پارلمان ارائه کرد جامع و معطوف به حل مشکلاتی بود که لوی‌سارنوالی به آن گرفتار شده است.
مبارزه با فساد، غیر سیاسی ساختن نهاد لوی‌سارنوالی، توجه به معاش مأموران و کارمندان این نهاد و جذب نیروی کارآگاه از درشت‌ترین اهدافی و برنامه‌های آقای حمیدی است که در پارلمان ارائه شد. حمیدی در پارلمان گفت که اولین قربانی فساد اداری، عدالت و حاکمیت قانون است. او گفت تحمل فساد اداری در لوی‌سارنوالی را ندارد و با این پدیده مبارزه خواهد کرد.
پدیده‌ی فساد اداری اکنون ساختاری شده و لایه‌های مختلف را شکل داده و در سطوح متعدد نفوذ کرده است. تنها فرید حمیدی نیست که از قربانی شدن عدالت و قانون توسط فساد گسترده‌ی اداری سخن می‌گوید. آنچه را لوی‌سارنوالی به‌عنوان اهدافش ذکر کرد خواست و آرمان همه‌ی شهروندان کشور است. پیش از این نیز «جهاد علیه فساد» اعلام شد اما نه‌تنها جلو رشد آن را نگرفت بلکه از جهاتی فساد اداری تقویت شد.
شبکه‌هایی از مافیا و افراد قدرتمندی که در فساد اداری دست دارند مهم‌ترین بخش از کلیتی به‌نام فساد را تشکیل می‌دهند. حکومت تا هنوز نتوانسته با این بخش مبارزه کند و کسانی را که در فساد دست دارند محاکمه و به زندان بفرستد. بسیاری از نهادهای دولتی مانند اداره‌ی عالی مبارزه با فساد حتا جرأت نمی‌کند نام مفسدین را افشا کند و مسئولینی که دراین راه قدم برداشتند، خود قربانی شدند.
شهرت نیک، تحصیلات عالی و تخصصی و تجربه‌ی با ارزشی را که حمیدی با خود دارد، این خوش‌بینی را به‌وجود آورده است که با آمدن ایشان در لوی‌سارنوالی مردم شاهد فساد، حداقل در این اداره نباشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *